Advarer mot useriøs mobilselskap

26. februar fikk Telenor tillatelse fra Post- og Teletilsynet til å stenge de tjenester Barablu kjøper fra telegiganten. Årsaken var manglende betaling. Etter at pengene kom inn falt grunnlaget for stenging vekk.

–  De har betalt det de skylder oss. Men det er viktig at de nå opprettholder de betalingsforpliktelser de har til Telenor framover. De leier kapasitet i Telenors mobilnett, og det må de betale for, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor.

Selskapet vil ikke gå i detaljer om hvor mye penger Barablu skyldte, men det er snakk om millioner, ifølge Lessum.  

Barablu er et Londonbasert selskap som opererer i Norge med mobilabonnementene Vectone mobile og Lyca mobile. Mobiltjenestene er rettet mot internasjonale mobilbrukerne og beskriver seg som «best på internasjonale samtaler av høy kvalitet til lavest mulig pris».

Barablu skulle betale oss 300.000 norske kroner i erstatning, men har aldri gjort opp for seg.

Hanne Løvstad, Lebara

Useriøst og illojalt

Direktør Willy Jensen i Post- og Teletilsynet (PT) sier at det heldigvis er meget sjeldent at det norske mobilmarkedet opplever useriøse leverandører, og at tilfellet med Barablu er helt spesielt.

–  PT har aldri tidligere gått direkte ut og advart mot et selskap, men det gjør vi nå. Det får være måte på hvor lenge man kan føre forbrukerne, leverandørene og myndighetene bak lyset, sier Jensen i pressemelding.

Selv om Barablu fikk varsel fra Telenor om stenging, hadde Barablu ikke fulgt pålegget om å varsle kundene, slik at kundene kunne skaffe seg en annen mobilleverandør.

– Dette er et tilfelle av meget sløv forretningsdrift, med forbrukerne som offer, sier Jensen til ukeavisen Computerworld.

Barablu har ikke vært særlig lojal mot norsk lovgivning, og vi har hatt store problemer med å få dem til å følge reglene som gjelder for alle teletilbydere i Norge, sier Torstein Olsen, avdelingsdirektør i PT.

Informasjonssjef Lessum i Telenor vil ikke kommentere Teletilsynets uttalelser om Barablu. Han påpeker at det er PT som er tilsynsmyndighet, og at det ikke er Telenors rolle.

Forbrukerrådet anbefaler at abonnentene til Vectone og Lyca finner seg en annen leverandør av teletjenester, dersom selskapene igjen opptrer useriøst.

Skylder staten

Barablu har blant annet fått bøter på over 1,2 millioner fra PT, fordi de lar kunder registrere seg under falskt navn. Men de har oversett bøtene.

PT måtte ilegge Barablu tvangsmulkter i fjor for å tvinge dem til å oppfylle ett av kravene som stilles, nemlig entydig registrering av alle kundene. Dette er blant annet viktig for å sikre at politiet raskt kan komme til riktig person når man ringer en nødtelefontjeneste. Det er også viktig for å avsløre kriminell virksomhet.  

Bøtene ble ikke betalt av Barablu. De forbedret imidlertid sitt system for å registrere alle nye kunder tilstrekkelig slik at teletilsynet avsluttet den løpende mulkten etter noen måneder. 

– Mulkten må likevel betales, og vi har gått til rettsapparatet for å få inn pengene. Dessverre tar slike inndrivingprosesser lang tid, men vi regner med at kravet vil inndrives i løpet av våren, sier Torstein Olsen i PT.

Konflikt med Lebara

Barablu skylder også andre enn Telenor og PT penger.

Barablu er dømt til å betale erstatning til teleselskapet Lebara. Konflikten oppsto fordi Lebara hadde et abonnement som het Lebara Blu, men da et nytt selskap plutselig markedsførte seg som Barablu ble det umiddelbart reaksjoner fra konkurrenten. Navnelikeheten var for stor, og Barablu har måttet bytte navn.

– 
Barablu skulle betale oss 300.000 norske kroner i erstatning, men har aldri gjort opp for seg, sier Hanne Løvstad, administrerende direktør i Lebara til Utrop.

Lebara  forteller også at de har mottatt trusler på telefon fra Lyca Mobile, etter at Lebara videreformidlet informasjone fra PTs webside i saken Barablu/Lyca Mobile.

– Det er usaklige voldstrusler, men vil ikke gå inn på konkrete detaljer, sier Løvstad.

Utrop har forsøkt å komme i kontakt med Barablu gjennom telefonnummeret og adressen som var oppgitt på nettsiden. Men både telefonnummer og adresse viste seg å være feilaktig. En annen adresse og et nytt telefonnummer ble oppgitt av en selger på Grønland.

Da Utrop besøkte Barablus kontor i Torgata 10, ville ingen av de ansatte eller sjefen kommentere saken. Vi ble henvist til det som står i mediene.

Vi har prøvd å komme i kontakt med Barablu i London som hevdes å være moderselskapet, men heller ikke der er det noen som vil kommentere saken.