Kirkens SOS startet i januar i år opp et tilbud hvor personer med minoritetsbakgrunn kan ringe et grønt nummer for å råd og hjelp ved kriser. Her slipper man å si hvem man er, men kan likevel snakke med noen om sine problemer. På krisetelefonen kan du få hjelp til å sortere opplevelsen av skjult smerte og psykisk stress. Ni prosent av befolkningen i Norge sliter med dårlig psykisk helse, mens det tilsvarende tall for innvandrerbefolkningen er 27 prosent.
– Prosjektet har fått økonomisk finansiering med midler fra Stiftelsen Helse- og Rehabilitering ut 2009.
Det er prosjektleder Anicken Wigdahl Sveia som forteller oss dette. I utgangspunktet er dette et prøveprosjekt med økonomisk finansiering ut 2009. Dersom det viser seg at etterspørselen øker, kan det være snakk om å bli et permanent tiltak, om den økonomiske finansieringen kommer på plass.
Folk som har behov, kan snakke om alt.
Tjenesten er trosnøytral og innringerne kan velge om de vil snakke norsk eller engelsk.
– Også her håper vi å kunne utvide tilbudet til flere språk, som for eksempel fransk. De frivillige medarbeidrne som besvarer henvendelser på krisetelefonen for minoriteter får opplæring i interkulturell kommunikasjon, og Kirkens SOS er opptatt at de skal ha kompetanse til å lytte til innringere med vidt forskjellige historier, forteller Wigdahl Sveia.Fra og med august må vi øke antall frivillige og de vi trenger enda flere frivillige medarbeidere.