- Farg Norge blått! - 06.05.2009
Noora Noor kommer med sjel og Haddy N’jie kommer med sin mørkeblå stemme til Skandinavias største bluesfestival. Det er bluesblått som gjelder på Notodden. Festivalen ble arrangert første gang i 1988 og har siden vokst som en velholdt plantasje.
– Festivalen er vanvittig flerkulturell i uttrykket, sier kunstnerisk leder Jostein Forsberg.
Tinariwen, krigere fra Mali som byttet ut gevær med gitar, har tidligere spilt saharablues på Notodden. El Fish, en flerkulturell gruppe med spennende rytmer har presentert raïblues. Jentene gjorde sitt inntog for få år siden, og blir tatt på alvor.
Amerikansk ungdom har oppdaget dette tilbudet og kommer fra Mississippi for å delta.
I august står publikums egne favoritt, Beth Hart, på scenen igjen, sammen med trekkplastre som Cream-legenden Jack Bruce, Jon Bonamassa og de spennende norske bidragene med flerkulturell tyngde. Bonamassa, som spilte med B.B. King da han var 12 år, er talerør for blues i skolen og passer Notoddens profil med bluesseminaret for ungdom mellom 14-18 år, som avsluttes med en konsert for bluespublikummet.
Men har musikkinteressert ungdom med innvandrerbakgrunn oppdaget dette unike tilbudet hvor de lærer å spille blues, lager band, CD, får stå på scenen og kan treffe kjente musikere ansikt til ansikt?
– Nei, men svart amerikansk ungdom har oppdaget dette tilbudet og kommer fra Mississippi for å delta i juli og den lokale ungdommen, og spesielt jenter med innvandrerbakgrunn, møtte opp da Noora Noor sang her, forteller Jostein Forsberg.
Flere farger enn blått
Bluesen består av blåtoner, gjentagelser i tolvtakter, en form som oppsto blant afroamerikanere som arbeidersanger med utgangspunkt i negro spirituals. Tekstene i tidlig blues var ofte fortellinger hvor sangeren sang om sine egne sorger, tapt kjærlighet og om undertrykkelsen de hvite utsatte dem for.
Bluesen påvirket senere amerikansk og vestlig populærmusikk som jazz, R & B, hip hop, rock og pop, for å nevne noen. Og det skjer spennende ting når en musikkstil møter en annen og artister som Noora Noor og Raphael Saadiq henter frem soulen.
– Soul har lenge vært populært i Sverige, men har ikke nådd fram i Norge, sier Forsberg som håper på en endring.
Det er helt klart plass til flere farger i bluesen, og flere svarte amerikanere er godt på vei med å fargelegge bluesen i flere toner. Det er også plass til mange flere norske ungdommer med flerkulturell bakgrunn og egne musikalske uttrykk i festivalnorge hvor Knut Reiersrud kanskje er den eneste bluesmannen som er kjent for å samarbeide på tvers av kulturelle båser.
Hip Hop blues
John Bigham i The Soul of John Black er en av artistene som spiller intercity-blues, det vil si at han blander soul, funk, gospel og hip hop sammen med bluesgitar, alt med bakgrunn i svart musikktradisjon. Han har både spilt med jazzstjernen Miles Davis og rapperen Eminem.
For noen år siden var det en amerikaner ved navn Chris Thomas King som overrasket festivalpublikummet med et ungt uttrykk med hip hop-blues, noe som utvikler musikkstilen og skaper et nytt publikum. Det er ikke så mange festivaler, unntatt Mela, hvor du ser hijabkledde, folk i skinnhatt og rastafletter side om side, hvor mange for første gang blir kirkegjengere når det er gospelkor, og der det finnes noe for hele familien – selv barnehageblues.
De norske jentene
I Norge har vi bluesdronningene Rita Engerdalen og Margit Bakken. Vi har også platene etter Kristin Berglund, også kalt Norges tøffeste bluesdame. Like kjent er det ikke at Kristin var en foregangsfigur for jenter innen det norske bluesmiljøet og hennes arbeid for å hente frem navn som Memphis Minnie, Sippie Wallace og Sister Rosetta. Kristin Berglund ble bare 53 år, men blusen øser av tøffe kvinner.
Janiva Magness, med en tøff oppvekst bak seg og et brennende engasjement for fosterhjem, bodde selv i 12 fosterhjem før hun fylte 16. Nå er hun bestemor og vinner bluespriser i øst og vest. Vi trenger tøffe jenter med energi på scenen og kanskje framtiden for jentene i norsk blues ligger i hendene på en generasjon svarte nordmenn med erfaringer som har berøringspunkter til en tid med raseskille, aktualisert i en besynderlig integreringsdebatt her på berget. Med andre ord blues med en dråpe chili.
Fakta om bluesseminar:
For 15. året på rad har Roland ansvaret for å gjennomføre bluesseminaret på Notodden Blues Festival. Seminaret starter mandag 27. juli og avsluttes lørdag 1. august 2009.
http://www.roland.no/news.asp?id=146&newsid=124
www.bluesfest.no
www.bluesnews.no
Bluesplakater: www.stanstreet.com