Suksesshistorier

Soad Hirkjølen trives godt i utdanningen som fengselbetjent
Foto: Ambisjoner.no
Author Recent Posts Øystein Røe Latest posts by Øystein Røe (see all) Suksesshistorier - 31.05.2010 Suksesshistorier - 20.05.2010 Suksesshistorier - 03.05.2010 Navn: Soad Hirkjølen Alder: 33 Hjemsted: Oslo Utdanningsretning/endelig tittel: Er fengselsaspirant og blir fengselsbetjent fra april 2010. Lærested: Kriminalomsorgens Utdanningssenter (KRUS) i Oslo. Hvorfor valgte du denne utdanningen? Det var tilfeldig at jeg begynte […]
Øystein Røe
Latest posts by Øystein Røe (see all)

Navn: Soad Hirkjølen

Alder: 33

Hjemsted: Oslo

Utdanningsretning/endelig tittel: Er fengselsaspirant og blir fengselsbetjent fra april 2010.

Lærested: Kriminalomsorgens Utdanningssenter (KRUS) i Oslo.

Hvorfor valgte du denne utdanningen?

Det var tilfeldig at jeg begynte i kriminalomsorgen som verksbetjent, og veiledet/jobbet sammen med innsatte i deres sysselsettingstilbud i fengselet. Før det hadde jeg aldri tenkt på hvordan fengsler drives eller hvordan det er å arbeide i et fengsel.

Etter 12 ukers arbeid med innsatte fant jeg ut at dette var et arbeidssted som gir meg mulighet til å bruke mange av mine egenskaper og ferdigheter til å hjelpe mennesker i vanskelige livssituasjoner, noe jeg absolutt brenner for.

Som fengselsbetjent kan jeg bruke ulike virkemidler til å hjelpe mennesker til å finne veien tilbake til et normalt liv, samtidig som jeg jobber aktivt med rettssikkerhet.

Hva lærer du?
I det første året, praksisåret, lærte jeg mye om både min egen, samfunnets, tilsattes og innsattes sikkerhet. Praksisåret er rettet mot hvordan jeg som aspirant skal håndtere alle typer praktiske oppgaver, som bruk av sikkerhetsutstyr, rapportskriving, konflikthåndtering, kommunikasjon og ikke minst hvordan jeg må forholde meg til straffegjennomføringsloven.
Blant de sentrale fagene i teoriåret er juss, etikk og profesjonalitet, miljøarbeid og kriminalkunnskap. 

Velger du å spesialisere deg innenfor et bestemt område?

Miljø- og endringsarbeid er min største interesse i kriminalomsorgen foreløpig. Jeg ønsker å  lære mer om dette feltet for å kunne oppnå de målene kriminalomsorgen sikter mot. Så det viktigste for meg nå er å skaffe meg erfaring som fengselsbetjent, resten kommer når tiden er inne.

Hvilke egenskaper mener du er nødvendig for å lykkes i utdanningen?

En må være ansvarsbevisst, selvstendig, samarbeidsvillig og ha gode kommunikasjonsevner.

Hvilke fordeler opplever du ved å studere nettopp her?

Det er mange fordeler, men den mest åpenbare spesielt for ”voksne” aspiranter er at hele utdanningen ved Fengselsskolen er lønnet. Som aspirant mottar jeg lønn for å studere, noe som blant annet gjør at aldersgjennomsnittet blant aspirantene er høyt (cirka 27 år).

Hva kjennetegner studentene på ditt studium?

Trivelige, sosiale, omsorgsfulle og behjelpelige mennesker. Jeg trivdes godt sammen med mine medaspiranter.

Er det utfordringer nye studenter bør være oppmerksomme på før de begynner på det samme studiet som deg?

Når det gjelder selve studiet kan det blant annet være en utfordring å beherske muntlig og skriftlig norsk godt nok, siden kommunikasjon er veldig sentralt, og det er mange skriftlige innleveringer og eksamener. Kan en norsk godt nok, så går det fint. Når det hjelper arbeidet i fengsel, må man ha et humanistisk menneskesyn, vi må forholde oss til innsatte som mennesker. Vi har ikke rett til å dømme dem ut ifra deres straff, utseende eller tro. Vi får tilgang til å bruke makt som er regulert av straffegjennomføringsloven, og denne makten må brukes riktig.