- Utrops utgave 26 – 2019 ute nå! - 11.07.2019
- Ingen uavhengig jury bak prisutdelingen - 01.07.2019
- Rashidi skrev bok om anus - 31.05.2019
Slik kan statusen til disse språkene heves, mener Bente Ailin Svendsen
som har tatt doktorgrad på flerspråklighet. I dag diskrimineres disse
språkene, mener hun.
I dag kan de fleste ungdomsskoleelever velge mellom tysk, fransk og
spansk når de skal lære det obligatoriske fremmedspråk nummer to. Det
gir disse språkene høy status. Opplæringa i morsmål som urdu og arabisk
er bare et tilbud til de som ikke kan så godt norsk og maks i fire år.
Dette er et paradoks, mener Bente Ailin Svendsen, som har tatt
doktorgraden på flerspråklighet ved Universitetet i Oslo. Hun sier til
NRK at morsmålsspråkene blir diskriminert slik det fungerer i skolen i
dag.
– Det er pussig og litt paradoksalt at en samtidig vektlegger
betydningen av språkkunnskaper for noen grupper, mens man nedtoner
betydningen av ferdigheter i for eksempel norsk og arabisk, tyrkisk og
norsk og urdu og norsk.