- Suksesshistorier - 20.04.2010
Navn: Yi Feng Guo
Stilling: Project Manager
Firma: Orkla ASA
Utdanning: MSc in Financial Economics, BI og Tilburg University
Hvor lenge har du jobbet?
Omtrent tre og et halvt år. Det vil si etter jeg var ferdig med min mastergrad fra BI.
Hvor lenge har du vært i jobben du er i nå?
Jeg begynte i Orkla HQ 1. september 2008, etter å ha jobbet et par år som Management Consultant i IBM Business Consulting Services.
Hvordan havnet du i denne jobben?
Jeg ble tipset av en bekjent om at Orkla Internrevisjon hadde en ledig stilling som prosjektleder for Kina og Asia. Ettersom jeg har kinesisk bakgrunn og har planer om å flytte tilbake til Kina, søkte jeg på denne stillingen.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut?
Litt varierende. Det er en del reiser knyttet til min arbeidshverdag. Jeg reiser rundt for å møte ledere fra en del av Orklas datterselskaper og rapporterer tilbake til hovedkontoret om selskapets tilstand.
Hvilke egenskaper trenger man for å mestre din jobb?
Jeg tror det kan være fordel å ha noen års arbeidserfaring før man tar en slik stilling. I tillegg tror jeg at språk og kulturforståelse er svært nyttig når man jobber i et internasjonalt konsern som Orkla. Men aller viktigst er at man er systematisk og strukturert og samtidig har gode analytiske ferdigheter.
Hva vil være et naturlig skritt videre i din karriere?
Å jobbe med asiatiske markeder innenfor forretningsutvikling.
Hvordan skal studenter og nyutdannede gå frem dersom de ønsker seg en lignende stilling?
Man må sørge for å få med seg en solid utdanning. Beherske flere språk i tillegg til norsk og engelsk. Sørge for å få med seg relevant arbeidserfaring, for eksempel som controller.