- Kampsport bidrar til kvinnefrigjøring - 03.11.2016
- Tren kampsport! - 20.06.2016
- Hvorfor må vi ta imam-kritikken i media? - 06.05.2016
På Skillebekk i Oslo fører en trapp oss ned til atelieret der Barrios og to andre mannlige kunstnere holder til.
Elektronika-musikk høres fra CD-spilleren, og Barrios er alene i atelieret.
– Jeg har vært heldig og har fått lov til å bruke atelieret, som egentlig har blitt tildelt velkjente kunstner Bjarne Melgaard.
Jeg lar meg inspirere av designere og arkitekter som stadig utnytter de siste teknologiske nyvinninger.
Barrios ble formelt ferdigutdannet kunstner i 2007 og jobber med uttrykk fra urbane miljø og de mangfoldige uttrykk massemedier gir i dag. Han ønsker å gjenspeile et rasjonelt og samtidig komplekst samfunn.
Han forteller at det første verket han laget var av to stolper hentet fra et strømanlegg på Alnabru. De ble stilt opp ved siden av hverandre.
– Det syntes jeg var kjempevakkert, vakrere enn en solnedgang. Og det er nært mitt interessefelt, menneskets skapende intellekt.
Oppover veggen i atelieret ser vi arbeidsskisser og malerier av edderkopper, amazonas-frosker, månelandskap og tredimensjonale trykk av menneskekroppen, hunder, dyr og sci-fi-elementer som romskip og fly. Malingtuber og skalpeller til å skjære ut former i mylar-plast er brukt som sjablonger, og lysbord er plassert på ulike steder i atelieret. Motivene på veggen vitner om typiske ”gutteinteresser” – alt fra science-fiction til Ringenes Herre og krypdyr.
Han tar utgangspunkt i forskjellige uttrykk rundt seg fra magasinet Illustrert vitenskap, tv-kanalen Animal Planet, internett, forskning, genmanipulering og hverdagstrafikken. Han er kunstneren som blir oppslukt i arbeidet sitt og takker nei til sosiale aktiviteter for å være alene på atelieret.
Begynnelsen på reisen
Veien til å bli kunster startet med et tre års opphold i Mexico.
– Jeg var nettopp ferdig med videregående og veldig usikker på hva jeg skulle gjøre videre i livet, forteller Barrios.
Han ville bli kjent med røttene sine i Mexico, og der begynte han å jobbe for sin far med glassblåsing og glassmaleri, særlig av den typen som skaper det stemningsfulle lyset i de katolske kirkene. Barrios begynte å eksperimentere med skulpturer og andre typer kunstverk.
Der ble kjent han kjent med en bohem-type som hjalp ham videre på letingen etter en kunstneridentitet.
– Han hadde masse kunnskap og var et tenkende vesen som fikk meg til å innse at jeg ville begynne å uttrykke meg kreativt, sier han.
– På denne tiden begynte jeg med fotografi, men var usikker på om det var riktig uttrykksform for meg. Derfor begynte jeg å tegne og deretter gikk jeg over til maleri, forteller Barrios.
Inspirasjon
– Jeg har bunker av Illustrert vitenskap som jeg klipper ut ting fra og limer på papir lag for lag. Det kan jeg gjøre i det uendelige, forteller Barrios.
Barrios inspireres ikke av en bestemt kunster han ser opp til, men han henter motiv og inspirasjon fra massemediene.
– Som kunstner påvirker dette meg mye da mitt naturligste utgangspunkt er å se mot massemedier, teknologi og digitale og sosiale nettverk for å lage kunst.
Barrios har vanskelig for å forstå hvordan enkelte kunstnere tviholder på gamle idealer og verdier når samtiden er full av bekreftelse på at man er på vei et sted, fremover.
– Med maleri som mitt hovedmedium er det vanskelig å se bort fra at maleriet har eksistert i flere hundre år og dermed har klare tradisjoner og verdier. Jeg tenker at hver epoke har vært en manifestasjon av sin egen samtid og en bekreftelse på progresjon i forhold til tidligere kunstepoker.
Barrios mener at det i Norge er et nært forhold til det romantiske og han ser sterke holdninger til en slikt ideal blant unge malere. Men dette handler mer om konstruerte idealer enn virkelige tendenser i samtiden for Barrios.
Han finner det spennende å se hva maleriet kan bli istedenfor å bekrefte noe det allerede er.
– Det er kanskje ikke uten grunn at jeg lar meg inspirere av designere og arkitekter som stadig utnytter de siste teknologiske nyvinninger eller som stadig er på jakt etter nye vinklinger for å få frem et budskap, sier han.
Myten om den lidende kunstner
Etter oppholdet i Mexico kom Barrios tilbake og begynte på Granum forskole i kunst, deretter var det rett inn på Kunstakademiet. Der ble han kjent med kunstner Steinar Jacobsen og begynte som assistent for han. Han klarte å bygge seg et stort nettverk og livnærte seg av å jobbe på galleri.
– På galleriet oppdaget jeg at myten om at kunstnere er slappe, sprø og lidende ikke stemmer. Det naive inntrykket vokste jeg av meg fort. Det går i møter med gallerister, mye logistikk og kontorarbeid.
Kunstverden er en egen forretningsverden, det er mye ansvar, og nettverk er viktig, forteller han.
– Kunsten utfordret meg og appetitten på å bli en utøvende kunstner selv vokste. Jeg var 20 år da jeg tok det valget, sier han.
Beste opplevelse hittil
For Barrios er det de tilfeldige og opplysende hendelsene i arbeidet med kunsten som gir de gode opplevelsene
– De uplanlagte opplevelsene i arbeidsprosessen bidrar til forståelse og tilfeldig forandring i kunstverk. Jeg er mottagelig for slike hendelser og endringer. Det er nesten sånn livet er, mener Barrios.
Det er likevel noe i at det er dyrt å være kunstner.
– Å lage kunst er en form for idealisme, men jo mer en holder på, jo mer går det rundt. Det er mye motstand og tøff konkurranse. Men jeg har vært heldig og kommet i kontakt med riktige mennesker, forteller Javier.
På en kunstmesse i København fikk han for eksempel kontakter som gjør at han i dag får vist kunsten sin i den skandinaviske storbyen, forteller han.
Barrios tar kunsten alvorlig og jobber hardt. Resultatene taler for seg.
Fakta:
Javier Barrios holdt sin første separatutstilling på A Gallery i København i januar 2008.
Han har laget sitt eget billedarkiv via massekonsumering av internettbilder som bearbeides før de blir fortolket og malt. Han ønsker å å skape et spenn i både motivvalg og uttrykk for å gjenspeile at massemediet gir uendelige muligheter til refleksjon og tolkning.
Han har deltatt på 18 gruppeutstillinger og har selv hatt fem separatutstillinger hittil.
Priser og tildelinger
2010 Ettårig stipend fra vederlagfondet.
2009 The Onion Mag Annual Prize
2008 Statens diverse stipend
2006 Lise og Arne Hejes Fond, International student scholarship, School of Visual Art