- Lag jalebi - 15.08.2015
- Lag meksikansk suppe med nachos - 21.05.2015
- Tragiske tradisjoner - 06.10.2014
Nå ønsker butikksjefen sammen med de ansatte å stoppe innstrømningen.
En måned før ramadan, begynte dagligvarekjeden Bunnpris å få nye kunder. Butikken har kun flerkulturelle ansatte.
– Det er beboere med minoritetsbakgrunn fra sosialboligen overfor butikken, som kommer innom i beruset tilstand. Mesteparten av tiden plager de våre ansatte og forventer å få varene uten å betale for dem. Dette har blitt et daglig problem. Den beste løsningen for oss, ville vært om de ble flyttet, forteller butikksjef, Jawad Mir.
Beboerne har ikke tilstrekkelig med penger for å handle, og viser aggresjon overfor andre kunder samt ansatte.
– De bruker skjellsord og krangler med den som står i kassen hvis vi nekter dem i å ta med ting gratis. Det er spesielt èn person, som er ”verre” enn de andre, fortsetter Mir.
Utrygt
En kveld var to av de ansatte på vakt, en gutt og en jente. Vedkommende fra sosialboligen kom til dagligvarekjeden to ganger. Den første gangen gikk ham fredelig ut, uten å handle. Andre gangen skapte det trøbbel.
– Til å begynne med, ville han låne butikkens telefon, noe sjefen strengt tatt forbyr. Da jeg nektet han, startet han å kaste varer fra butikkhyllen på meg og truet meg med at han skulle brenne ned butikken, forteller en ansatt, ”Sara”.
Hun vil være anonym av frykt for represalier.
Videre kranglet han med kassedamen til en tilfeldig kunde måtte gripe inn og stanse støyet.
– Kunden støttet oss veldig med å ta en prat med vedkommende utenfor butikken. Kunden ringte deretter politiet som dessverre brukte litt tid på å komme. Til da hadde vedkommende, forsvunnet, fortsetter ”Sara”.
Etter hendelsen turte ikke de to ansatte å komme på jobb i noen dager fremover. De kommuniserte med politiet som ønsket at butikken skulle anmelde vedkommende.
– Det er skummelt og utrygt for jenter å jobbe på kvelden når slike situasjoner oppstår. Politiet kunne ikke gjøre stort før ikke vi anmeldte mannen, sier ”Sara”.
Ikke vise frykt
Til tross for ubehagelige episoder har de ansatte lært å takle omstendighetene. For dem gjelder det å forsvare seg selv, ikke vise at man er redd og hjelpe hverandre. Det er også deres oppgave å oppføre seg rett pga kunder. I følge butikksjefen, er det mye konkurranse i nærområdet. Det finnes både en Rema 1000 og en Kiwi nær Bunnpris. Sjefen er bekymret.
– Det blir gitt trusler og bruk av skjellsord foran andre kunder. Det danner frykt og ikke minst lange køer. Slike forhold er problematisk for butikken og vi mister kunder, sier Mir.
Finner ikke anmeldelse
Butikkens personale har anmeldt vedkommende til politiet uten at det har forandret situasjoenen.. Utrop har vært i kontakt med politiet som ikke kan finne anmeldelsen.
– Kunne ikke finne en slik type sak på Bunnpris i Bøgata. Har også skummet gjennom saker som er meldt hovedkontoret uten å finne noe. Svaret Utrop fikk fra Grønland politistasjon.
Fungere i nærmiljøet
Direktør for bydel Gamle Oslo, Lasse Østmark mener at det oppstår konflikter tilknyttet atferd. Bydelen jobber iherdig med at beboere på sosialbolig skal fungere best mulig i miljøet.
– Det former seg psykiske problemer under oppførselsmåte. Målet vårt et jo blant annet å forhindre konflikter og integrere folk med slik tilstand.
Ifølge Østmark kan personene det gjelder, gå fritt i tillegg til at de får hjelp fra bydelsansvarlige. Heller er det ikke mulig å flytte på dem.
– Hvordan de beveger seg i fritiden, har ikke vi ansvar for. Hva gjelder å føre dem til et annet sted, er uaktuelt. For det første bryter det med Stortingets forutsetning om at de skal fungere i nærmiljøet og for det andre skal man integrere ”syke” folk.
Østmark avslutter med at butikker med den type problem, skal tilkalle politiet i første omgang.
– Det er først og fremst politiet man tar kontakt med under vanskelige omstendigheter.