- Sykkelhjelm i Lofoten? - 01.11.2010
Det er ganske utrolig at en direktør for et stort selskap som Statoil kan tillate seg slike banaliteter.
Ja, det kan være farlig å sykle: Man kan velte, og både utsettes for og forårsake trafikkulykker. Men hadde en syklist kunnet vært til fare for næringsgrunnlaget for hundrevis, og noen ganger også tusenvis av andre mennesker i mange år framover, så hadde sykling med stor sannsynlighet vært forbudt.
Til våren skal Stortinget avgjøre om de områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja skal forbli oljefrie. Blant de mange hundre sider med fagrapporter som har utredet ulike konsekvenser av oljeboring her, finner vi blant annet at risikoen for et stort oljeutslipp er liten. Men skulle det skje, vil konsekvensene være store. Dette er blant de mest sårbare naturområdene langs norskekysten, og blant annet svært viktig for gyting. I motsetning til der Norge i over 40 år har drevet oljeboring, er områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja svært kystnære. Hadde for eksempel Statfjord A-utslippet i Nordsjøen skjedd her, hadde vi snakket om ødelagt fiske, glinsende svarte strender, og fiskeri og en turistnæring som ville slitt i mange år.
Det er ganske utrolig at en direktør for et stort selskap som Statoil kan tillate seg slike banaliteter.
Det ville vært mye verre enn om Helge Lund veltet på sykkel.