- Stor interesse for tilskuddsordninger på kulturfeltet - 05.11.2024
- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
Norsktamilen er født i Finnmark, men kom som liten jente sammen med resten av familien til Oslos østkant. I mai i fjor vant hun Kenguruprisen, en nasjonal matematikk-konkurranse for elever fra 4. til 10. klasse på grunnskolen.
Til Utrop sier hun at hun aldri hadde forventet å vinne.
– Læreren min sa han hadde en overraskelse til meg, men ville ikke røpe hva det var. Til slutt orket jeg ikke mer spenning og prøvde febrilsk å få ut av ham hva det gjaldt, uten å lykkes. Noen dager etterpå holdt rektor en kort fellessamling. Det var da navnet mitt ble ropt opp som vinner av konkurransen. Jeg ble bare helt paff og visste ikke hva jeg skulle si.
Ikke bare er hun faglig sterk, men også en omsorgsfull jente med unik sans for konfliktløsning.
Skryt av medelever
Shaanu sier hun fikk skryt og ros fra både medelever og lærere, og at det hjalp på selvtilliten.
– Jeg følte at jeg fikk mye støtte på skolen. Fikk ofte høre på gangen at “se, der går Norgesmester’n, jo!”
– Det å gjøre det godt på skolen og ta utdanning er som kjent ganske viktig blant norsk-tamiler. Føler du selv prestasjonspress fra foreldre og andre i miljøet?
– Jeg vet godt at det er jeg selv som må prestere på skolen, ha gode karakterer og ta en god utdanning for å senere få en bra jobb og et godt liv. Og dette tror jeg ikke bare er noe som er typisk tamilsk, men typisk for alle kulturer. De fleste foreldre vil jo at barna deres skal få et bedre liv enn de selv hadde.
Liker problemløsning
– Hva er det som er spesielt givende med matematikk?
– Et mattestykke kan være vanskelig, men når du har klart å løse det, gir det en enorm tilfredsstillelse. Logikk, problemløsning og analyse, alt dette er ikke bare svært viktig i faget matte, men også viktige egenskaper å ha i hverdagen.
Nivåforskjell
Lærer i realfag på Haugerud skole, Syed Haider Hussain, har 26 elever i matematikk og naturfag under sine vinger. Norsk-pakistaneren sier Shaanu er den eneste som holder seksernivå.
– Jeg tror det har å gjøre med at hun tar skolearbeidet veldig seriøst. Faktisk såpass at noen ganger så må jeg si ifra om at hun må ta ting mer med ro.
– Internasjonale tester viser at asiatiske land ligger langt foran europeiske, særlig Norge, når det gjelder matematikk. Hva kan være årsakene?
– Skoleelever i Asia øver vanvittig mye, noe som trengs ikke bare i matte, men også andre fag. I Norge har folk en langt slappere holdning når det gjelder skolearbeid generelt. Her på Haugerud er det de etnisk norske foreldrene som klager mest på at jeg “gir for mye lekser”.
“Sekser” på flere områder
For Hussain er skole viktig. Og derfor sier han seg stolt over å ha en “seksereleven” Shaanu.
– Ikke bare er hun faglig sterk, men også en omsorgsfull jente med unik sans for konfliktløsning. Vi har hatt tilfeller hvor såkalte “problemelever” har søkt råd hos henne før de har snakket med en lærer. Å ha denne typen elever i min klasse og min skole gir meg rett og slett yrkesstolthet, sier Hussain.
Vil fortsette med tall
Hovedpersonen selv sier hun vil fortsette med å spesialisere seg innenfor realfag.
– Jeg vet at det er store muligheter for å utvikle seg faglig og få en god jobb senere i livet. Norge trenger folk innenfor matte- og naturfag, og det er det jeg vil satse på etterhvert.