- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
I samarbeid med Antirasistisk-senter deltar foreningen Ung Muslim i ”Tea Time”-kampanjen, en kampanje hvor norske muslimer inviterer ikke-muslimer på te for å bli bedre kjent. Utrop var en av flere som hadde mottatt invitasjonen til teselskap, som blant annet viste seg å innebære omvisning i Rabita-moskéen.
Foreningen, som ble stiftet i 2008, har tidligere hatt dialogmøter med jødisk ungdom, i tillegg til valg- og karikaturdebatt. I moskeen, som ligger i andre etasje, møter vi norsk-algirske Djamel Selaihi. Han viser oss måten man skal be på.
– For meg er bønn en form for trening, hvor formålet er å bli åndelig sterk, sier han.
For meg er bønn en form for trening, hvor formålet er å bli åndelig sterk.
Flerbruksfokus
Rabita er ikke bare moské, men også kultursenter, med islamskole og lokaler for forskjellige organisasjoner.
– Undervisningen går på norsk, siden folk kommer fra ulike språkområder, som Kurdistan, Somalia, Algerie og Pakistan.
Styreleder i Ung Muslim, Mohammed Amarzguioui, sier at da Antirasistisk Senter tok kontakt, var Ung Muslim veldig interessert i å bidra.
– Vi har hatt flere dialogmøter tidligere og tenkte dette ville passe veldig godt inn i det daglige arbeidet vårt.
– Hvorfor akkurat te-symbolikken?
– Jeg vet ikke helt nøyaktig hvorfor, siden kampanjen er utarbeidet av Antirasistisk Senter i samarbeid med et reklamebyrå, men velger å tro at det er fordi te er noe som oppfattes som veldig typisk for mange ikke-vestlige innvandrerkulturer.
Flott med islam-interesse
Amarzguioui sier det er viktig at folk viser nysgjerrighet og stiller spørsmål om islam.
– Er det noe man lurer på, så er det beste man kan gjøre å spørre, så lenge man har en respektfylt tone. Grunnprinsippet for dialog er jo å møtes på like vilkår, uten fordommer og i åpenhet, føyer han til.
“Teselskapene” i seg selv får ikke bukt med fordommene, tror han.
– De er først og fremst et middel for å få folk til å møtes og snakke sammen, noe som igjen kan lede til større forståelse, sier Amarzguioui til utrop.no.
Om Tea Time-kampanjen
Bakgrunnen for kampanjen er at Antirasistisk Senter ble tildelt årets ”Reklame for alvor”, som er reklamebransjens årlige dugnad for et godt formål. Reklamebyrået Dinamo har laget kampanjen, som vil gå både i aviser og på tv, radio, boards og kino.