Familie må bære sine funksjonshemmede barn opp flere etasjer

Får ikke hjelp av kommunen

Mohsin Ayaub har to funksjonshemmede barn. Hans klage til Oslo kommune om tilrettelagt transport er avvist
Foto: Grazyna Skarpås
Mohsin Ayaub (29) fikk ikke gjennomslag for sin søknad om bedre tilrettelagt transport for sine to funksjonshemmede barn. Det betyr at barna blir sittende ute og fryse mens de venter på kommunens bil.

 

Tobarnsfaren er ikke imponert over kommunens håndtering av hans klage. Saksbehandleren Utrop intervjuet sendte svaret på e-post hvor hun avviste tilrettelegging. Direktøren i etaten applauderte  svaret. Uten å vite at hun også sendte e-post til journalisten.

– Synes de burde kommunisert med meg for å finne en løsning istedenfor å avvise meg tvert, sier Ayaub.

Sterk funksjonshemming
Mohammed Ali Ayaub (9) er sterkt funksjonshemmet med medfødt hjerneskade, og søsteren Fatima (5) er også funksjonshemmet. De mangler begge talespråk og er avhengig av assistanse 24 timer i døgnet. Faren Mohsin har ved flere anledninger klaget på manglende oppfølging fra kommunen, men ser ikke ut til å nå fram.

Administrerende direktør i velferdsetaten i Oslo kommune, var raskt ute med å rose sin medarbeider for godt begrunnet avslag på en brukers klage.
Foto : Oslo kommunes hjemmesider.

Vi har satt inn det vi har mulighet til å tilby av særskilte tiltak for denne personen.

Manglende tilrettelegging 
Siden begge barna er rullestolbrukere, er de avhengig av spesialtransport. Ofte kommer biler som ikke er egnet til transport av barna.

– TT-bilene kommer noen ganger uten utstyr som barnevognklatrer. Det er en privat bom i nabolaget, og sjåførene har ikke lov til å gjøre noe annet enn å holdet rattet. Det er kontraktsfestet at sjåførene ikke skal bære brukerne, mens på bestillingsskjema står det ”hentes og leveres inne på hjemmeadresse”. Hvordan skal det gå an når vi som brukere har ansvaret for å tilrettelegge for kommunen og ikke omvendt?

Ikke fornøyd? Gjør det selv!

– Hva mener du med denne “omvendte tilretteleggingen”?

– I tilsvaret jeg har fått fra kommunen står det svart på hvitt at vi som brukere skal sørge for at eventuelle private bommer i nabolag skal være åpne og at veien fram til døra skal være strødd og fri for snø. I min klage til kommunen ba jeg om at bilen klargjøres før min datter hentes ut fra hjemmet slik at hun slipper å bli plassert ute på veien for å fryse mens sjåføren drar ut rampen og det som hører til. I tilsvaret sier kommunen at det er viktigere for dem at bilen er låst og sikret enn at et barn i rullestol blir sittende i vinterkulda på veien og venter på at sjåføren skal klargjøre bilen. Og de avslutter med å si at jeg kan frakte barna selv hvis jeg ikke er fornøyd. Hva vil de? Skal jeg ringe ambulanse hver gang vi må ut, spør Ayayb oppgitt.

Tilretteleggelse ikke lovpålagt
I en e-post til Utrop svarer sjef for TT-seksjonen Hedda Aas i Oslo kommune på kritikken fra Ayaub familien.

– Er det slik at tilrettelagt transport for funksjonshemmede ikke er et lovpålagt tilbud?

– Ja, det er riktig.

– Hvordan ser etaten for seg at rullestolbrukere skal kunne kjøres til og fra døren dersom bilen ikke er tilrettelagt for brukerens funksjonshemning, og at det er en privat bom i brukerens nabolag som hindrer framkommelighet, samtidig med at det er kontraktsfestet at sjåførene ikke skal bære TT-brukere?

Oslo kommune leier inn spesialbiler som er tilrettelagt for rullestolbrukere. Hvis det er en privat bom foran inngangspartiet, må TT-brukeren sikre framkommelighet eller hentes og settes av ved bommen, vi har ikke tilgang til privat avstengte områder. Det at sjåførene ikke skal bære TT-brukerne, er både forankret i arbeidsmiljøloven og i hensynet til brukers sikkerhet.

I sitt svar til Ayaub skriver Oslo kommune: ”Dersom tilbudet om TT-kjøring med de tilpasninger som er foretatt ikke passer for Fatima, er det dessverre ikke mulig å transportere henne gjennom TT-tjenesten.”

På Utrops spørsmål om hva etaten mener med denne setningen, svarer Seksjonssjef for TT-tjenesten Hedda Aas dette:

Dette betyr at vi har satt inn det vi har mulighet til å tilby av særskilte tiltak for denne personen. Det er frivillig å benytte TT-tjenesten. Så ja, de kan finne seg en annen løsning utenom Oslo kommunes tilbud, som er TT-tjenesten.

Etatkultur
Den overnevnte uttalelsen fra seksjonssjef Hedda Aas fikk støtte blant flere av de ansatte i etaten som fikk kopi av eposten. Administrerende direktør i Velferdsetaten Lilleba Fauske, som har det overordnede ansvaret for tilretteleggelse for likeverdige tjenester i Oslo kommune, skrev: “Helt enig…..supert!”. Hovedprosjektleder for å gjøre TT-tjenesten mer fremtidsrettet, Geir Christiansen, skriver ”Utmerket svart”.

Rask med ros
Fauske skriver i en e-post til Utrop at grunnen til at Aas’ svar var supert, var at det var godt skrevet. Det var ment som ros til en dyktig medarbeider, sier hun.

Hun svarte raskt i en hektisk hverdag, på en etter min mening utfyllende måte.

Reagerer
Ove Helset er kommunikasjonsansvarlig i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon. Han reagerer på Oslo kommunes håndtering av saken.

For oss høres det rart ut at Oslo kommune sier at transporten de tilbyr gjennom TT-ordningen ikke skal være tilrettelagt. Selve poenget med TT-reiser er jo at forflytningshemmede som ikke kan benytte seg av annen transport skal få muligheten til det. Det står også ettertrykkelig i forskriften som regulerer dette i kommunen.