- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
Historien handler om et lite plateselskap i bilbyen Detroit på 1960-tallet, som promoterte afro-amerikanske artister og endte med å forandre popmusikken og musikkbransjen. Motown produserte hits som “I Heard It Through The Grapevine”, “What's Going On”, “Dancing In The Street” og “I Want You Back”, og sto bak gjennombruddet til artister som Marvin Gaye, Stevie Wonder, Diana Ross & The Supremes, The Temptations og The Jacksons.
– En kan helt klart si at Motown Records satte spor i musikkhistorien. Vi snakker om en gylden epoke, fra 1967 til 1980, som ble kjent under navnet soul og funk-æran, sier Dominic Wilson i Nordic Black Theatre til utrop.no.
Sans for kvalitet og visjoner
7. mars er det klart for premiere på Scene 2. Forestillingen fokuserer mye på hvordan plateselskapet ble til og hvorfor det ble så populært.
– Jeg tror Motown lyktes på grunn av mange årsaker. Sjefene og direktørene hadde vannvittig god sans for musikalsk kvalitet. Man var også nyskapende og visjonære. Motown var mest sannsynlig det første selskapet som benyttet seg av moderne teknikker som vokalredigering, og kommersielle promoteringsstrategier slik man har i dag.
Hva vil du si er nordmenns forhold til Motown?
– Folk flest kjenner egentlig ikke til navnet eller plateselskapet Motown. Men nevner du sangene og tekstene til f. eks. The Jacksons, så kjenner folk seg igjen med en gang.
Om Motown Revisited
Medvirkende: 3Voices (Inga Thri Thordardottir, Kenya Emil og Sandra Tordardottir). Bjartur Gudjonsson, og Taro Vestøl Cooper.
Koreografi: Bright Wamwanduka.
Regi: Cliff A. Moustache.
Produsent: Jarl Solberg/Nordic Black Theater.