- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
Utrop snakket med svensk-bosniske Agovic like etter at han hadde vært på en røntgensundersøkelse i Oslo for å få sjekket de fysiske følgene av en voldsepisode, En raner overfalt ham på brutalt vis mens han kjørte bussruten sin på Nesodden utenfor Oslo.
Overfallet har merket ham. Blant annet har høyre tinningbein har fått betydelige skader. Men ifølge ham er de psykiske skadene langt verre.
– Livet mitt er ødelagt, og nærmest blitt et helvete. Jeg er trøtt, stresset og ukonsentrert. Jeg sover dårlig og må ofte ta sovemedisin for i det hele tatt å kunne hvile, og for å ikke få mareritt. Voldsepisoden har virkelig gått inn sterkt på meg.
Jeg er trøtt, stresset og ukonsentrert. Jeg sover dårlig og må ta sovemedisin for å få hvile.
Fikk katalogisert PTSD
Agovic er for tiden sykemeldt og diagnostisert med PTSD (posttraumatisk stress-syndrom), men håper en gang å komme tilbake bak rattet.
– Jeg har jobbet innenfor transportsektoren i hele mitt liv, og er ikke i alderen til å bytte jobb eller karriere. En må jo ha jobb for å kunne brødfø seg selv og familien.
– Tror du at du vil kunne komme tilbake til jobb og at ting vil fungere som normalt igjen?
– Helsen min er jo svært viktig. For meg er det viktig å være 100 prosent arbeidsfør hvis jeg skal vende tilbake. Jeg håper å bli bedre.
Én av mange
Yrkestrafikkforbundets medlemsundersøkelse i juli viste også at 33 prosent av de spurte har blitt utsatt for vold, ran eller trusler. Hele 89,9 prosent av disse har opplevd dette flere ganger. I tillegg melder 65 prosent av de spurte at de kjenner noen som har blitt utsatt for vold eller trusler.
Overfallet mener Agovic ikke er representativt for de fleste busspassasjerer.
– Jeg kan ikke dømme folk på bakgrunn av handlingene til én idiot og voldsutøver. Spesielt når man ellers bare har hatt gode erfaringer med sine passasjerer. Folk er forskjellige. Jeg var bare uheldig. Det oppsto en situasjon utenfor min kontroll. Den har dessverre hatt negativ innvirkning på livet mitt.
– Må få tryggere arbeidsdager
Leder i Yrkestrafikkforbundet, Svein Furøy, sier i en pressemelding at det er et avgjørende virkemiddel å fokusere på sikkerhet inn i bussanbudene. Han mener løsningene ikke trenger å være kompliserte, men at man er avhengig av å få busselskapene og fylkeskommunene med på laget.
– Sjåførenes sikkerhet og arbeidsdag må bedres. Løsningen er å bedre bussanbudene. Økonomi kan ikke lenger gå på bekostning av sikkerhet. Myndighetene må sette i verk tiltak som trygger sjåførenes hverdag, krever forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Svein Furøy, i en presseuttalelse.
– I bussen som Mustafa Agovic kjørte, var hverken videokamera eller alarmknapp tilkoblet. Hvis vi oppnår målet med kontantfrie busser, videokamera og alarmknapp, vil sikkerheten øke, legger han til.
Viktig prioritet for selskapene
Nylig samlet han og YTF om lag 120 ledere i busselskaper, sjåfører og politikere til konferansen Bedre bussanbud, et ledd i YTFs langsiktige arbeid for å bedre sjåførenes hverdag.
– Her er det avgjørende å bedre bussanbudene fra fylkene. Dersom man velger sikkerhet framfor økonomi som driver for å vinne bussanbud, vil mange problemer løses. Nå er situasjonen slik at kun økonomi er avgjørende for å vinne anbud. Dette går ut over sjåførene og passasjerene. Vi oppfordrer derfor oppdragsgiver fylkeskommunene til å bedre bussanbudene og sjåførenes hverdag, sier Furøy.
Utrop tok også kontakt med Unibuss, som er en av Norges største arbeidsgivere på buss-siden.
– Hva gjør Unibuss konkret i forhold til sikkerhet for sine sjåfører? Og spesielt når såpass mange som 33 prosent i siste medlemsundersøkelse til YTF oppga å ha opplevd vold i en jobbsituasjon?
– Sikkerheten både for våre medarbeidere og de reisende er en svært viktig prioritet, og Unibuss jobber kontinuerlig og systematisk med dette. Vi har flere systemer i våre busser som skal bidra til å ivareta sikkerheten og redusere omfanget av uheldige hendelser; og vi har en løpende dialog med våre medarbeidere knyttet til denne typen tematikk for en systematisk oppfølging av sikkerhetsspørsmål, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef i selskapet.