Debatt: Hijab – en del av det flerkulturelle Norge?

Det har lenge vært et uttalt mål å styrke politiet med flere
betjenter med flerkulturell bakgrunn. Det vil være viktig for etaten, og viktig
som et signal til befolkningen at flerkulturelle blir synlige også som ansatte
i politietaten.  

Mangfoldsåret 2008 hadde et mål om å ta vare på det mangfold
vi har i befolkningen ved å la alle med ulike tradisjoner og kulturell bakgrunn
bli tatt på alvor i samfunnet på alle nivåer. Hvis vi virkelig mener dette, bør
vi la alle slippe til uavhengig av tradisjon og kulturell bakgrunn.

Jeg forstår at enkelte ser på bruk av hijab kun som et religiøst
uttrykk, og at det dermed kan være vanskelig å forene dette med en
politiuniform. Koranen sier imidlertid ingenting om påbud av bruk av hijab, så
vidt jeg vet. Noen religiøse grupper bruker imidlertid dette kun som et
religiøst symbol og påbud, mens andre frivillig velger å bruke hijab av egne og
personlige grunner som tradisjon og kulturell arv. Det er opp til kvinnene å
bestemme dette. Jeg kjenner omtrent like mange muslimske kvinner som bruker
hijab, som de som velger dette bort.  

Vi kan ikke avvise kvinner med hijab bare fordi vi er usikre på enkeltes motiver

En konsekvens av denne debatten kan være at
tilliten til muslimske kvinners nøytralitet i yrkeslivet blir svekket. Jeg er
ikke det minste i tvil om at muslimske kvinner på lik linje med alle andre har
evnen til å opptre nøytralt og profesjonelt i sitt arbeid. Et sjal over håret
fører vel ikke til mangel på profesjonalitet og god vurderingsevne.

USA, Storbritannia og Australia er blant de land som har
tillatt bruk av hijab for sine politibetjenter. Man har produsert hijab i
matchende farge og utforming som ikke er til hinder for å bruke korpsets
uniformsluer. Kvinner med hijab er velkomne i Forsvaret og i Tollvesenet.
Hvorfor skal det være forskjell på disse etatene? Forsvaret har også
politimyndighet i gitte situasjoner.

Det største problemet i debatten om hijab i politiet er at
den får så mye oppmerksomhet og dermed får en langt større symbolverdi enn den
burde. Er det så farlig? For noen handler dette mer om generell skepsis til det
ukjente fremmede, enn prinsippet om å nekte såkalt religiøse symboler i
politietaten. Noen benytter sjansen til å skremme oss med ”Islam-spøkelset”.
Carl I. Hagen advarer mot ”islamifisering” av samfunnet. Til dem vil jeg si: vi
lever i et flerkulturelt samfunn. Kvinner med hijab vil være ressurser også for
den norske politistyrken, ressurser vi ikke kan avvise bare fordi vi er usikre
på enkeltes motiver for å søke opptak ved høyskolen.