Bollywood: På kino eller hjemme?

 

Hvis man går til en musikkforretning finner man videoer av alle de siste hitfilmene, Anurag Basus «Murder», Inder Kumars film «Masti». Selv i en liten sjappe på hjørnet finner man kunstfilmer som «Mr & Mrs Iyer», Aparna Sens film om spenning mellom hinduer og muslimer. Tiden mellom kinoutgivelsen og når man får kjøpt en film på markedet er blitt mindre.

Nå tar det mellom to og tolv uker fra en film kommer på kino til man får kjøpt DVD versjonen.Shemaroo Entertainment, som kan skryte av 800 DVD og VCD titler, har allerede fått rettighetene til Mahesh Manjrekars nye film «Rakht» før den har kommet ut. Sony Music gir snart ut Farhan Akhtar’s film «Lakshya». – Selvfølgelig vil folk se filmer rett etter at de kommer ut, når alle snakker om dem. Vi pleier å få inn et par originale kopier med en gang en ny Bollywood film kommer, sier K. Pappu, som driver videoforretningen Bright Audio and Video i Mussoorie. Men det er de første fire-fem dager vi får solgt dem, det er mest Hollywood filmer på DVD det går i her. Det bor så mange utlendinger i denne delen av byen.Kabel tv er en stor konkurrent for videoutsalgene i småbyene, der ikke alle har råd til å kjøpe film på VCD eller DVD- Mussoorie er en liten by, sier Pappu, og kabeloperatøren setter opp nye filmer innen en uke etter at de kommer ut. Vi kan ikke konkurrere med det. Folk som bor litt utenfor byen og på steder der det ikke er kabel tv ennå kjøper og leier videoer hos oss fremdeles.Salgstallene for videofilmer har gått opp etter at filmene kom ut på video like etter kinoutgivelsen. Ravi Chopras film «Baghbaan » solgte 100, 000 VCDer innen tre måneder. Ifølge Shemaroo har dette slått alle salgsrekorder.Oppsvinget i hjemmevideomarkedet skyldes at prisene har rast ned. Det er billigere å kjøpe video enn å dra på kino. Nå kan man kjøpe en DVD spiller til rundt 4 000 rupier (600 kroner), en DVD koster 200 rupier(30 kroner), mens man får kjøpt VCDer til 80 rupier (12 kroner). En kinobillett koster 150 rupier (25 kroner) i New Delhi.Nye spillere har trengt seg inn i markedet. En kraftig nedgang i musikkmarkedet har gjort at musikkindustrien nå ser på hjemmevideomarkedet.

Musikkindustrien gikk ned fra 8 000 millioner til 5 000 millioner rupier i fjor. Hjemmevideo kom fram som en alternativ inntektskilde for oss. I tillegg distribueres videoer gjennom de samme kanalene som kassetter og CDer, så det er lett å gå inn i det, sier Gurmeet Singh, forretningsleder for Music Today, til tidsskriftet Outlook. – Fremdeles finnes det ingen formell prosess for å få rettighetene til en film. Prisen varierer fra null til ti million rupier, sier Shridhar Subramanian som er direktør av Sony India, til samme tidsskrift. Videorettighetene er en liten del av en indisk filmprodusents inntekter, der kinomarkedet er 20 ganger større enn videomarkedet. Dette kommer til å forandre seg nå, når vi gir ut filmer mer aggressivt, mener Subramaniam.