Raser mot skulptur

Det omstridte verket består blant annet av flere davidsstjerner, både i sin vanlige form og den gule jødestjernen nazistene brukte. Det er både referanser til jødenes hellige skrifter, til Holocaust og til dagens israelske politikk. Davidsstjernene figurerer også sammen med dollartegn.

I slutten av september demonstrerte et femtitalls medlemmer av det Mosaiske Trossamfund i Oslo mot skulpturen. Demonstrantene iførte seg den gule jødestjernen – en stjerne enkelte av de tilstedeværende ble tvunget til å gå med for 60 år siden – og avholdt en stille protest hvor Rolf Kirschner fra Det Mosaiske Trossamfund holdt tale. Oslos jødiske menighet krever ikke skulpturen fjernet, men mener den aldri skulle vært satt opp.

– Koblingen mellom dollartegn og davidsstjernen går tilbake til mellomkrigstidens antisemittiske propaganda, forteller historiker Rolf Hobson. Hobson arbeider til daglig ved Institutt for Forsvarsstudier i Oslo. Han forklarer at forskjellen på den åpent nazistiske propagandaen og symbolbruken i skulpturen er at man her ikke også tar med hammeren og sigden.

– Nazistene forsøkte nemlig å hevde at jødene stod bak både den internasjonale finanskapitalen og kommunismen. Ideen om at jødene står bak den internasjonale kapitalen er imidlertid en forestilling som har røtter mye lengre tilbake enn nazismen, og hører til blant gamle antisemittiske forestillinger. Den koblingen kunstneren har gjort har med andre ord forløpere i den antisemittiske ideologien sier Hobson. Han kommenterer også bruken av den gule jødestjernen i skulpturen:
– Den gule stjernen er en nazistisk variant av davidsstjernen. Slik den brukes her virker det som en relativisering av Holocaust.

Kan vi snakke om at denne skulpturen har en rasistisk symbolbruk?
– I hvert fall en ubevist symbolbruk. Han kritiserer Israel gjennom ting som kan gis en helt annen tolkning.

– Davidsstjernen er ikke et politisk symbol, sier DMTs talsperson, John-Arne Moen. Det eneste stedet den brukes politisk er i det israelske flagget. Ønsker man å ytre seg politisk om Israels politikk får man bruke det israelske flagget og ikke et jødisk religiøst symbol.

Han viser til at korset ikke brukes på samme vis for å symbolisere kristne staters politikk, eller halvmånen i forhold til muslimske stater. – Det er da ingen som bruker bilder av barn som er spiddet på en halvmåne hvis man vil kritisere en muslimsk stat, sier han opprørt.
– Slik denne skulpturen er laget blir budskapet rasistisk. Han legger til at det ikke gjør saken bedre at skulpturen er oppsatt rett nedenfor inngangen til den gamle hovedpolitistasjonen i Møllergata 19 – der deportasjonen av de norske jødene ble planlagt og gjennomført.

Christine Mohn i Norsk Forening Mot Antisemittisme er heller ikke nådig:
– Dette minner meg om noe fra Der Stürmer på trettitallet. Hele symbolspråket er holdt i en klassisk antisemittisk tradisjon og spiller på henvisninger til jødisk griskhet, grusomhet og sluhet. Sammenblandingen av Holocaust, jødisk religion og dagens israelske politikk er en ufyselig smørje og de som er ansvarlige for at dette får stå på et offentlig torg bør snarest mulig se til å få det fjernet.

Mohn viser til at rundt halvparten av jødisk ungdom i Norge velger å flytte til Israel. Med det holdningsklimaet som skapes når vi lar denne slags ting vises frem offentlig bidrar vi ikke akkurat til at jøder velger å bli boende i Norge sier hun. – Hvis det er slik at denne kunstneren ønsker å ta avstand fra Ariel Sharon og hans politikk klarer han tvert i mot å drive folk rett i armene på ham.