”Kullina insan – vi er alle mennesker”

En hale av mennesker buktet seg nedover trappen til 1. etasje. På inngangsdøren ble et ark påført tusjstrekene ”Fullt” i all hast hengt opp. Inne i foredragssalen i Uranienborgveien 2 ble ståplassene langs veggene og alt av sitteplasser raskt okkupert. Mange ble stående i naborommet og lytte, uten mulighet til å se hva som foregikk. Og mange måtte snu i døren. Det gikk rykter om at 100 ble avvist. Da 200 hadde kommet seg innenfor var det smekkfullt. Interessen for møtet som fant sted 23. november var enorm.

Sterk lengsel
Det overveldende frammøtet overgikk foredragsholder Unni Wikans villeste drømmer. Hun tror imidlertid det skyldes et sug etter kunnskap og forståelse om den arabiske verden ute blant folk. Kanskje hadde også den siste tidens debatt rundt Zahid Mukhtar og Islamsk Råd virket mobiliserende.

Forfatteren og professoren i sosialantropologi, som også er årets vinner av Fritt Ord-prisen, fortalte at det bor 280 millioner mennesker i den arabiske verden. Ifølge en FN-rapport er det en sterk lengsel etter økte demokratiske rettigheter blant befolkningen i disse arabiske landene, som i hovedsak består av unge mennesker. Utferdstrangen er stor. Unge menn i Midtøsten ønsker å utvandre, fordi mulighetene er så mange flere i utlandet.

Etter at Yemen tok parti med Saddam Hussain ble 800 000 menn som hadde utvandret for å arbeide i Saudi-Arabia sendt hjem igjen. Wikan sa at disse nå går rundt som tikkende bomber i hjemlandet.

Fundamentalister og tv
I foredraget tok Unni Wikan for seg begrepene islamisme, fundamentalisme og terrorist.

– En fundamentalist er i islamistisk forstand en mann eller kvinne som ønsker et samfunn i pakt med profetens tradisjoner. Men mange av dem er imot vold og drap. Fundamentalister er ikke det samme som terrorister slik Carl I. Hagen later til å tro, sa hun før hun fortsatte:

– Arabere er et livsbejaende folk. Siden fundamentalister ikke har lov til å se tv vegrer mange menn seg for å bli nettopp det, siden de da ikke får sett fotballkamp på tv, sa Wikan som på sine mange reiser til arabiske land har blitt møtt med forundring og spørsmålet: ”Har dere ikke kommet lenger?” fra sine arabiske medsøstre når hun forteller om tvangsekteskap og at det blir ansett som viktig å være jomfru på bryllupsnatta, blant en del muslimer i Norge.

Kjærlighet er limet
– Utviklingen har gått framover i Arabia. Unge mennesker ønsker selv å velge ektefelle. Og man har kommet fram til at kjærlighet er det beste limet for et ekteskap. Det er som regel heller ingen til stede for å se om kvinnen har blødd på bryllupsnatta, opplyser professoren til Utrop.

– Hvorfor har ikke denne utviklingen nådd Norge?
– Her i landet synes det være et sterkt mønster av arrangerte ekteskap og tvangsekteskap, særlig blant pakistanere som utgjør den største minoriteten. Familiegjenforeningspolitikken bidrar til at tradisjonen holdes i hevd, ved at innvandrerslekter settes under press fra sine egne i utlandet om å hjelpe familiemedlemmer med å komme til Norge. På mange måter viser det seg at æresbegrepene eksisterer i sterkere grad her enn i hjemlandene deres.

Romslighet og toleranse
Ifølge Unni Wikan er det knyttet en stor grad av romslighet og toleranse til begrepet ”muslim” i Arabia.

– Så lenge man har en muslimsk far blir man, uavhengig av hvor ofte man ber eller faster, regnet for å være muslim inntil man eventuelt tar aktivt avstand fra religionen. Å være muslim i Midtøsten betyr ikke at man er heltidstroende. De er som alle andre opptatt av økonomiske framganger, helse og familie. Folk i sin alminnelighet ønsker en verden i fred og fordragelighet. De sier: ”Kullina insan – vi er alle mennesker”.

Den irakiske forfatteren Walid al-Kubaisi har bodd i Norge siden 1986. På møtet kommenterte han noen av Wikans synspunkter, før han gikk løs på situasjonen i hjemlandet sitt.

– Jeg støtter okkupasjonen av Irak, men kolonistene må behandle den irakiske sivilbefolkningen som om de skulle være amerikanske borgere, sa han.

– Ikke tving Mukhtar
I den påfølgende debatten ble det fra salen satt spørsmålstegn ved om talsmannen for Islamsk Råd Norge, Zahid Mukhtar, aksepterer drap.

Unni Wikan mente det måtte være mulig å uttrykke forståelse for noe uten dermed å bli tatt til inntekt for å akseptere drap.

– Jeg tror en del norske politikere begår feil når de prøver å tvinge talsmannen for Islamsk Råd til å ordlegge seg nøyaktig slik Jens Stoltenberg ville ha gjort, sa hun med klar adresse til Frp-formann Carl I. Hagen, som gjentatte ganger har forsøkt å få Zahid Mukhtar til å si akkurat de ordene han ønsker å høre angående drapet på den nederlandske filmskaperen Theo van Gogh.

– Vi har ytringsfrihet her i landet og må akseptere at noen formulerer seg som Mukhtar. Det blir bare verre når norske politikere sier: ”Du skal si det sånn!”, uttalte Wikan som ikke oppfatter Mukhtar som ytterliggående.

Hagen medprogramleder
Det gjør heller ikke førsteamanuensis ved journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo, Elisabeth Eide. Derimot anklaget hun NRKs programleder Viggo Johansen for å gjøre Hagen til medprogramleder da sistnevnte møtte Mukhtar til duell i RedaksjonEn

– Jeg tror det er den behandlingsmåten mange innvandrere reagerer på og vi som majoritet må ta inn over oss, sa hun.

Walid al-Kubaisa mente på sin side at Mukhtar står for en ytterliggående fanatisk islam.

– Alle hans uttalelser angående William Nygaard, Theo van Gogh og meg selv tilsier det, sa han til Utrop.