Maktesløshet i nødhjelpskaoset

– Naturkatastrofen har ikke hjulpet partene i konflikten å komme sammen. Resultatet er dessverre enda mer strid og diskriminering på Sri Lanka. Alt dette skjer foran øynene på flere internasjonale organisasjoner som representerer det internasjonale samfunnet på øya, påpeker han.

– Det er enkelt å forstå at Norge er veldig opptatt av å behandle begge parter likt. Norge ble invitert for å megle i fredsprosessen av begge parter i konflikten. Det er uforståelig hvorfor internasjonale mekanismer som oppmuntrer alle til å ikke politisere flomkatastrofen faktisk gjør akkurat dette, slår han fast.

På Sri Lanka snakker man om tsunami-1 og tsunami-2. Den første tsunamien var ikke flombølgen, men krigen på øya som har tatt med over 70 000 menneskeliv, og som midlertidig ble stoppet med Cease Fire Agreement (CFA) i 2002. Det var Norge som ledet fredsforhandlingene. Tamilske tigrene i møte med den norske delegasjonen beskrev tsunami-1 som “Tsunami caused by the Army”. Tsunami-2 som slo innover øya 26. desember 2004 ødela enda mer i regioner som allerede var hardt rammet av den tidligere konflikten.

Chandrika Kumaratunga, Sri Lankas president, har etablert Center for National Operations (CNO) for å organisere redningsarbeidet etter katastrofen.

En av de tre komiteer, “Task force to Rebuild the Nation” (TAFREN) har kommet med forslag hvor den nordøstlige delen av landet, som tross alt ble hardest rammet, nesten ble glemt under fordelingen av $1,5 milliarder i nødhjelp. Kumaratunga har også bestemt at det ikke kommer til å holdes presidentvalg i landet i løpet av de neste 5 årene. Nilavan sier at alt dette skjer på tross av at det internasjonale samfunnet kom med en uttalelse om at gjenoppbyggingsprosessen ikke må utnyttes av den politiske maktkampen. – Hvem som besitter presidentstolen burde ikke være relevant i forhold til gjenoppbygningen av landet, bemerker kommentatoren.

– Det ser ut til at alle involverte parter er opptatt med sine egne agendaer til tross for internasjonal medieoppmerksomhet. Det Sri Lankas statsapparat har lært er at internasjonal medieoppmerksomhet skyldes noen politiske interesser og dermed har begynt å utnytte situasjonen til sin fordel. En type kald krig mellom India og USA kan absolutt være til fordel for Sri Lanka. Tamilene begynner å lure på om Sri Lanka kommer til å bli et konfliktområde på linje med Palestina, Afghanistan eller Irak, forklarer han.

– Hva mener du med egne agendaer?
– Det er en måned siden flodbølgen ødela øya og det eksisterer fremdeles ingen mekanisme for å distribuere nødhjelp. Det er utrolig hvordan flyktninger i nordøst klarer seg uten bistand til tross for at all hjelp kanaliseres til de sørlige deler av øya.

– Utålmodigheten øker, men frustrasjon øker enda mer. Vi, Sri Lankas regjering, LTTE (de tamilske tigrene) og det internasjonale samfunnet må fokusere på å hjelpe de trengende før det fører til strid, sa utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson da hun besøkte de nordlige områdene på Sri Lanka.

En stor gruppe norske politikere, blant annet utenriksminister Jan Petersen, utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson, spesialrådgiver Erik Solheim, og statssekretær Vidar Helgesen besøkte Sri Lanka nylig. Johnson sa at hun snakket med mennesker som var rammet av naturkatastrofen fra både Hambantota i sør og fra Mullaithivu i nord.

Nyhetsbyrået Reuters fikk tak i et dokument som beskriver hvordan regjeringen kommer til å bruke $1,5 milliard av $3.5 milliarder nødhjelp. ”62 boligkomplekser med leiligheter, stadioner og forretningsstrøk; ny 120 km strekning trafikkert med tog fra Colombo til sørlige deler av øya, vann- og avløpssystem i åtte distrikter som ble rammet, forbedre 89 km av veibanen mellom Colombos forstad Pandura og Galle i sør samt utvikle Hambantota havn til konteinerhavn og forbedre Oluvi havn.”

Den norske utviklingsministeren understreket at mennesker ikke må være ”gisler av situasjonen” og at regjeringen må samarbeide med LTTE for å distribuere nødhjelp.

Dr. Jehan Perera, singalesisk ekspert og direktør av Nasjonal Fredsråd på Sri Lanka, sa til Reuters at “hvis planen går gjennom som den er, kommer mennesker i nød til å bli utnyttet på en umoralsk måte. Verden ga penger til Sri Lanka fordi mennesker lider og disse pengene må gå til dem.”

– I tillegg har landet en lang korrupsjonstradisjon og det finnes ingen garanti for at det denne gangen, særlig når det er så mye penger involvert, kommer til å gå annerledes. I tidligere tilfeller ble ikke pengene som var bevilget til nødhjelp brukt i sin helhet, og det er tydelige indikasjoner på at selv etter flodbølge katastrofen kan det ta flere år før pengene er fordelt og nyttiggjort, avslutter Nilavan.