- Hvilken mobiltelefon er best? - 07.04.2006
- Kan jeg bytte julegave? - 07.04.2006
- Barnetrygd på sparekonto - 07.04.2006
I en klagesak mot Nokia fastslo Forbrukertvistutvalget før jul at vi kan klage på utenlandske produsenter i Norge, etter norsk lov. I tillegg ble tidligere praksis om at det er 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner igjen fulgt. Nå er ankefristen gått ut, og Nokia har valgt å ikke bringe denne prinsipielle avgjørelsen videre til Tingretten. Utenlandske produsenter av varer som selges i Norge vil risikere å måtte svare for produktets kvalitet i norske domstoler, og etter norsk lov. Dette betyr en styrking av forbrukervernet. Forbrukerne kan holde produsenten ansvarlig når det er umulig eller vanskelig å nå frem overfor selgeren. Tre av fire butikker som selger mobiltelefoner krangler ukentlig med misfornøyde kunder. Et tema er ofte reklamasjonstiden. Forbrukertvistutvalget har nå slått fast at det er fem år som gjelder. Hvis mobilbutikken er uenig, kan du klage til Forbrukerrådet som vil ta opp saken.
Kan kjøpet heves?
Hvis mobilbutikken har gjort to forsøk på å reparere eller omlevere for samme mangel, kan du heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig. Feilene vil regnes som samme mangel hvis du opplever samme type problemer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig. Hvis feilen gjør at mobiltelefonen ikke kan brukes, er den en vesentlig mangel. Er bruken begrenset, eller feilen av utseendemessig karakter, er det en vurdering i det enkelte tilfelle som vil bety noe. Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. Du har krav på 9,25 % renter fra du reklamerte frem til tilbakebetaling skjer. Dersom selger krever vederlag for bruk, kan du kreve renter av kjøpesummen fra betalingstidspunktet. Selger har alltid rett til å undersøke telefonen før han tar stilling til hevingskravet