Skryter av Kristiansand

For seks år siden laget Kristiansand, som en av de første kommunene i landet og på eget initiativ, et eget introduksjonsprogram for flyktninger. I fjor ble alle kommuner lovpålagt å ha et tilsvarende program.
Til høsten får flerkulturelle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand, tilbud om en foreldreguide. Disse skal støtte og oppmuntre foreldre med innvandrerbakgrunn, slik at flere av dem tør å stille på foreldremøter på skolen.

Videre satsing
– Kristiansand har vært flinke til å bosette og ta imot folk fra andre land på en måte som har gjort de nyankomne i stand til å skape seg et godt liv i Norge, sier statssekretær Cathrin Bretzeg i KRD.
Derfor var det kanskje ikke så rart at Erna Solbergs håndplukkede medarbeider anså Sørlandets hovedstad for å være et passende sted å lansere regjeringens videre satsing for å bedre språkkunnskapene hos førskolebarn med innvandrerbakgrunn, og på å styrke deres foreldres evne til å fremme sine barns muligheter i det norske samfunnet. Dokumentet er en oppfølging av handlingsplanen ”Tiltak for å øke deltagelse i samfunnet for barn og unge med innvandrerbakgrunn”, som regjeringen fremla for tre år siden.

Veiledning
Det er på Barne- og familiedepartementets budsjett for inneværende år avsatt 96,3 millioner kroner til tiltak for å bedre språkforståelsen blant minoritetsspråklige barn i førskolealder.
For at enkelte barn med innvandrerbakgrunn ikke skal leve isolert fra norsktalende miljøer før de begynner på skolen, med det resultat at de ikke har gode nok kunnskaper i norsk til å få tilfredsstillende utbytte av undervisningen, ønsker regjeringen å satse videre på språkkartlegging ved helsestasjoner og språkstimulering i barnehager, går det fram av planen statssekretæren presenterte i Kristiansand tidligere i vår.
Regjeringen ønsker også å videreføre og utvide tilbudet om foreldreveiledning for foreldre med innvandrerbakgrunn i byene Oslo, Drammen og Stavanger. Målsettingen er å støtte opp under foreldrenes omsorgsevne og selvtillit, samt bygge bro mellom deres tradisjonelle omsorgsverdier og de verdier og rettigheter de møter i det norske samfunnet. Det er også meningen at Utlendingsdirektoratet skal formidle kunnskap til kommunene om hvordan kommunene kan legge inn forelderrettede tilbud i introduksjonsprogrammene angående oppvekst og oppdragelse under nye forhold i Norge. Regjeringen ønsker også å videreføre arbeidet med å få til et bedre samarbeid mellom hjem og skole.