– Drammen kommune er godt i gang med å legge til rette for gratis kjernetid for barn i barnehage og tilbud til mødrene som benytter seg av gratis kjernetid. Tilbudet er norskopplæring, fysisk aktivitet og sosialt samvær, bekrefter Bjørg Fladeby, som er rådgiver i Drammen kommune.
Hun forteller at planlagt oppstart er i slutten av januar og til midten av juni. Videre skal det utarbeides en rekrutteringsstrategi for å få flere minoritetsspråklige barn inn i barnehagene og denne skal være ferdig i april 2008.
Norskopplæring til mødre og barn
Bakgrunnen for bevilgningen er at Drammen har en stor innvandrerbefolkning og en høy andel barn med innvandrerbakgrunn. Gjennom økt deltakelse i barnehage vil barna få en bedre forberedelse til skolestart.
Pengene skal både gå til å utvikle et tilbud om gratis kjernetid for barn fra 3 år og oppover og å gi et tilbud til mødrene i den tiden barna er i barnehagen. Kommunen har arbeidet for å utvikle gode språkutviklingstilbud til barn med minoritetsbakgrunn.
I tillegg skal midlene brukes til å kartlegge mødrenes erfaringer, kompetanse og behov. Mødrene vil få tilbud om norskopplæring og andre tiltak som kan bidra til at de bedre kan støtte og hjelpe barna sine. I Drammen skal man også utvikle metoder som kan bidra til at flere barn med innvandrerbakgrunn blir rekruttert inn i et barnehagetilbud. Gratis kjernetid betyr at barn får et tilbud om fire timer gratis opphold i barnehagen hver dag.
Ingen gratis kjernetid i Lørenskog
Utrop møter barnehageassistent Siv Albrigtsen som jobber i Rolvsrud barnehage i Lørenskog hvor det ikke er tilbud om gratis kjernetid i barnehagene, selv om det er kommunen med tredje størst andel av minoritetsspråklige i Norge etter Oslo og Drammen.
– Hva synes du om at det ikke er tilsvarende tilbud i barnehagene i Lørenskog kommune?
– Det bør være her også, når så stor andel av beboerne har innvandrerbakgrunn. Det er viktig at barna kan norsk før de begynner på skolen, mener Albrigtsen som har jobbet i barnehage i 3 år.
– Hva går barna glipp av uten et slikt tilbud synes du?
– De går glipp av språkopplæring og det å leke i grupper som de får utbytte av når de begynner på skolen. Og det å lære å ta hensyn til andre barn, å vise empati og å ta imot beskjeder fra en person som ikke er forelder, sier hun.
Norsk før skolestart må til
– Et av barna mine går på Åsen skole i Lørenskog hvor det går mange med minoritetsbakgrunn, og man ser at de blir holdt utenfor og at de ikke får med seg alt. Lek er også viktig på skole. Barn bør kunne norsk før skolestart, ellers blir de hengende etter. Man har ikke tospråklige lærere i alle språk og i alle skoletimer, påpeker Albrigtsen.
Hun understreker også hvor viktig det er at foreldrene får norskopplæring samtidig. – På skolen får man bare beskjeder skriftlig. I barnehagen står man ansikt til ansikt og kan forklare med kroppsspråk om nødvendig, men slik er det ikke når man sender lapper hjem, forteller hun.
Jo mer, jo bedre
– Hvis det bare er fire timer, bør kjernetiden være midt på dagen fra klokka ti til to, da er det aktivitetstid. Etter ti går barna glipp av mye. En hel dag ville jo selvfølgelig vært det beste, tilføyer Siv.
– Ut i fra dine erfaringer som jobber i barnehage, hvilke forbedringer ville et slikt tilbud i Lørenskog føre til?
– Jeg tror at med gratis kjernetid vil vi få flere barn med minoritetsbakgrunn. Jeg håper at foreldrene vil sende barna i barnehage, fordi det er viktig når de begynner på skolen. Da blir det lettere for barna, og undervisningen i klassen blir mye enklere.
– Siste året før barna begynner på skolen er det mange minoritetsspråklige barn som begynner i barnehagen, men det er ikke tidsnok, spesielt hvis de ikke kan norsk fra før. De bør i hvert fall begynne to år før de begynner på skolen, og gjerne enda tidligere, konkluderer barnehageassistenten.
Kilde: IMDI nettsider