28. oktober inviterte Islamic Culture Centre (ICC) norske lærere til en dialog om hendelsen i Frankrike, og om hvordan dette kan/vil prege klasserommene i Norge og veien videre. Målet er å fortsette å ha en inkluderende skole med både religionsfrihet og ytringsfrihet.
I samarbeid med dialog- og paraplyorganisasjon, Muslimsk Dialognettverk (MDN), fordømmer muslimer i Norge drapet på den franske læreren Samuel Paty, i et brev til lærere.
– Vi reagerer med forferdelse og sorg over det grusomme drapet. Nå gjelder det å ikke la ekstremistene sette dagsorden, skriver de.
Forenende dialog
ICC får besøk av ca. 8000 skoleelever hvert år, og Arshad Jamil vet at det er et stort behov for informasjonsarbeid og kunnskapsbasert dialog.
– Jeg fikk idéen til arrangementet da jeg så at enkelte lærere på Facebook ville dra den polariserende debatten inn i klasserommet. Jeg har stor respekt for læreryrket, men hvis lærere fyrer opp under polariseringen, kan veien videre bli vanskelig. Hvis folk er redde og synes moskéene er mystiske, kan vi invitere dem inn og være åpne, så vi kan diskutere vanskelige temaer sammen.
Ytringsfrihetens grenser
– Alle er noe
Mye å lære av ungdommene
Arshad Jamil mener arrangementet i moskéen var en suksess.
– Jeg er veldig fornøyd! Det var en mangfoldig lærerstab som kom fra hele Oslo og Omegn. De hadde mye klokt å komme med.
Han er mest positivt overrasket over elevers innspill om ytringsfrihet som ble presentert av en forsker i Peace Research Institute Oslo (PRIO).
– Presentasjonen viste at elever på skolene er veldig reflekterte, inkluderende og tolerante, i motsetning til voksne på sosiale medier. Kanskje vi voksne har noe å lære av den nye generasjonen som vokser opp?