- Brukte rullestol i tre uker for å forstå karakteren - 08.02.2023
- Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder - 14.09.2022
- Produksjonsfeil på nasjonale ID-kort – leveringstiden øker - 12.09.2022
– I stykket raljerer tre kvinner om det intime, det politiske og det grenseoverskridende. De snakker, diskuterer, krangler de ser ulikt på verden, men verdens blikk på dem oppleves ofte begrensende. Det skriver Forlag Oktober i omtalen.
Lundestad Joof har tidligere skrevet boka Eg snakkar om det heile tida og flere teaterstykker som har blitt oppført i Norden, Tyskland og Italia. Foruten De må enten føde oss eller pule oss for å elske oss skal hun skrive Samtaler med bror for Nationaltheatret.
Kunstneren, som også sitter i Kulturrådet, sirkler ofte rundt erfaringene som bifil og datter av en norsk mor og gambisk far. Det handler om mangfold og identitet, klasse, normkritikk og rasisme.
– Det private er politisk, men det er det intime også. Det nære, det kroppslige, det kjærlige; politikken blør inn i alt, eller blør ut av alt, kanskje. Kampen for å bli likt og trodd. Elsket. Må jeg som minoritet iscenesette min egen historie slik at majoriteten skal like meg, kjøpe meg, komme og se på meg? Og i hvor stor grad gjør jeg det også i mine nære relasjoner? Med familie, med partnere? Hvor stopper det? sier Lundestad Joof i et intervju med Nationaltheatret.