- Brukte rullestol i tre uker for å forstå karakteren - 08.02.2023
- Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder - 14.09.2022
- Produksjonsfeil på nasjonale ID-kort – leveringstiden øker - 12.09.2022
Utstillingen varer til 16.juni og holdes i Draviczkys atelier i Grønlandsreiret i Oslo.
Draviczky og Zoudin møtte hverandre i forbindelse med en utstilling hos naboen, Nordic Black Theater, og bestemte seg for å lage en pop-up utstilling.
– Utstillingen passer for alle barn fra null til hundre år, smiler Zoudin.
Draviczky, som opprinnelig kommer fra Ungarn, er utdannet på Kunstakademiet i hjembyen Budapest mens Zoudin er selvlært. Begge uttrykker sine livserfaringer på lerretene.
– Det skaper spenning når to så ulike formspråk møtes, sier Draviczky til Utrop.
Der Zoudin boltrer seg i sterke farger med motiver i figurativ tradisjon, er Draviczkys palett langt mer nedtonet med abstrakte motiver. Draviczky som jobber med olje kan bruke opp til 3 år på ett maleri. Zoudin som jobber med akryl bruker kortere tid. Formatene til Dravczky er også større.
– Jeg tror det er påvirkningen fra Norge som har gjort noe med fargebruken. Før brukte også jeg sterke farger. Nå er paletten mer dempet. Siden jeg ikke snakket norsk, ble jeg opptatt av hvordan mennesker kommuniserer. Dermed ble personene mer abstrakte også.
Det har nå gått 7 år siden hun flyttet til Norge.
– Jeg startet på null igjen, men det var verdt det. Jeg liker meg veldig godt her, sier Draviczky.
Selv om Zoudin kommer fra Oslo, er det vanskelig å få innpass i det etablerte kunstmiljøet.
– Det gjør det også motiverende, sier de to verdensborgerne og nikker anerkjennende til hverandre.