- Brukte rullestol i tre uker for å forstå karakteren - 08.02.2023
- Nye regler skal hjelpe ikke-digitale bankkunder - 14.09.2022
- Produksjonsfeil på nasjonale ID-kort – leveringstiden øker - 12.09.2022
– Vi ser at det har vært flere bekymringsfulle saker i Oslo-området hvor ulike mellommenn har tatt betaling for å ordne lån, sier Endre Jo Reite. Han er direktør i personmarked i BN Bank.
Han har hørt historier han ikke liker. Innvandrere betaler mange penger for å få hjelp til å søke lån i banker. Det er ikke bra. Ingen skal betale for å få hjelp til å søke lån.
– Det finnes seriøse låneformidlere, sier Reite.
En seriøs låneformidler tar ikke betalt for å hjelpe kunder. Kvaliteten på arbeidet til låneformidleren blir sjekket av bankene. De har faste avtaler med bankene. Låneformidlerne får betalt av bankene når de sender kundene videre.
– De skal ikke ta betalt fra kunden, sier Reite.
Nå advarer Reite innvandrere. Du skal ikke betale for å få hjelp til å søke lån i banken.
– Vi har selv vært vitne til at kunder som søker oss om lån opplyser å ha betalt i hundretusenkronersklassen til «hjelpere» som rent praktisk ikke har gjort annet enn å videresende en lånesøknad til oss, og hvor det eneste kunden kanskje hadde trengt var litt veiledning og tolkehjelp, sier Reite.
Han vil ikke at innvandrere skal bli lurt. Du skal ikke betale penger for å få hjelp.
– Jeg tror det er mange som ender med å betale unødig mye til såkalte hjelpere bare på grunn av utfordringer med språk, og som burde få vite at det ikke er vanlig å betale noen for å få et lån, sier Reite.
ORDLISTE
ulik: forskjellig
mellommenn: person som hjelper, formidler kontakt, kjøper for å selge videre
låneformidler: en person/bedrift som hjelper med deg med å få lån, er bindeledd, mellommann
vitne: se og høre noe
veiledning: gi instruksjon, hjelpe, forklare
bli lurt: betale for noe de ikke skal betale for, betale for en tjeneste som er gratis
ende: slutte, til slutt
unødig: som vi ikke trenger
såkalt: kalles, heter
utfordring: problem