- Shelmith, Jawad og Amalie nominert til Gulljerven - 15.11.2024
- – Aktiv dødshjelp er forbudt i følge islam - 14.11.2024
- Norwegian Democrazy - 14.11.2024
Norsk-bosnieren fikk utmerkelsen på 50 000 kroner, som utdeles hvert år, under helgens åpning av Høstutstillingen.
38-åringen bor i Oslo og er utdannet klesdesigner fra Istituto Marangoni i Milano. Som elleveåring lyttet til Lier i 1993 fra hjembyen Mostar i Bosnia-Hercegovina grunnet krigene i eks-Jugoslavia. De siste årene har han først og fremst virket i kunstfeltet. Batlak har vist arbeider ved blant annet Munchmuseet, Kunstnerforbundet og 1857.
I 2019 hadde han sin første soloutstilling med verk som ikke er mote på Galleri Riis, og han har dessuten vært med på flere gruppeutstillinger. Batlak er representert i samlingene til Nasjonalmuseet, KODE Kunstmusem, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Stavanger Kunstmuseum.
Vanskelig å sette i bås
I juryen satt Øyvind R. Kvarme, nestleder i Norske Kunstforeninger, Cathrine Terese Persson, dagleg leder i Bodø Kunstforening, Ida Haugland, gallerileder i Ålesund Kunstforening/Khåk Kunsthall og Espen Dietrichson, leder for Høstutstillingsjuryen.
Juryen påpekte at vinnerverket var vanskelig å sette i bås.
– Juryen er imponert over presisjonen og den store sansen for material, både som estetiske og meningsbærende element. Årets debutantprisvinner har konstruert tre nærmest utenomjordiske skikkelser, som balanserer hårfint mellom det gjenkjennelige og det fremmede, det stille og voldsomme, det formale og fortellende, og mellom skaping og konstruksjon. Skulpturene er like tvetydige som de er finstemte, og makter å være både mote og kunst på en og samme tid, går det frem i pressemeldingen fra NBK.
Norsk-bosnieren har tidligere blitt om omtalt som “kleskunstner og norsk motes redningsmann”, og fått unison hyllest fra en samlet, norsk motebransje.
I et NRK-intervju fra 2016 sier Batlak at han holder seg foreløpig i Norge.
– Jeg har det fint her, men la oss se hva som skjer. Jeg tror det er like utfordrende å jobbe kreativt overalt. Du vet, hvis markedet er større, så er konkurransen også hardere.
Arrangeres under korona-regler
Årets utgave av Høstutstillingen, den 133. utstillingen, gjennomføres under korona-pandemi. Et par uker inn i juryeringsprosessen ble det diskutert om Norske Billedkunstnere i det hele tatt kunne arrangere utstillingen.
Et tilbakevendende tematikker i årets høstutstilling er avindustrialiseringen av Norge.
– Da pandemien slo innover oss, fikk dette ny aktualitet siden vi plutselig ble avhengig av primærvarer og sikkerhetsutstyr som ingen produserer lenger i Norge. Kunstnerens blikk på dette blir ekstra interessant siden kunstneren er helt avhengig av å være tett på sin egen produksjon, ifølge Dietrichson.