- Norges glemte afrikanske arv - 10.06.2020
- Siktet høyt og traff en jobb i UD - 29.06.2019
- Fleksibel identitet fremmer suksess - 23.03.2015
– Det føles veldig bra. Spesielt siden det var så vanskelig å komme inn, og at dette var første gangen jeg søkte på et studie etter videregående. En herlig følelse.
Slik beskriver Judy det å ha kommet inn på Det norske teatrets utdanningsprogram for skuespillere med minoritetsbakgrunn. Judy er født i Kenya. Familien hennes kom til Norge som politiske flyktninger da hun var tre.
– Vi landet på Lucia-dagen (13. desember), og jeg husker at det var rart å se mange lyse barn med lys på hodet som vandret rundt i snøen. De så ut som engler. Jeg vokste opp på Hauketo (i nærheten av Holmlia i Oslo, red.anm) og har alltid følt meg hjemme der. Der var det et etnisk mangfold som gjorde at jeg lærte mye om andre kulturer og tradisjoner, forteller hun.
Det er lite etnisk mangfold innenfor norsk teater, og av den grunn ble prosjektet “Det multinorske” til.
Karriere og bakgrunn
Karrieremessig startet Judy først som musikkoordinator hos Afrikan Youth in Norway (AYIN). Deretter gikk hun over til Agenda X og jobbet som kulturkoordinator. Senere fikk hun sin egen radiosending hos radio Tellus og jobbet som fotograf hos Kingsize. Til tross for de mange forskjellige jobbene er teater en interesse Juddy har hatt sin barndommen.
– NRKs barneprogram Sesam Stasjon besøkte barnehagen jeg gikk i, og jeg fikk lov til å synge mens de filmet meg. Da var jeg fem år. Siden den gang har jeg drevet med teater, både som en hobby og fulltidsjobb. Utenom diverse revyer og andre småopptredener var min første ordentlig betalte skuespillerjobb på Hotell Caesar. Jeg har også vært statist i tv-serien Lilyhammer, sier hun.
Etnisk mangfold
Det er lite etnisk mangfold innenfor norsk teater, og av den grunn ble prosjektet “Det multinorske” til.
– Jeg er heldig som får være med på et slikt spennende pionerprosjekt. Jeg håper at skuespillere i større grad vil gjenspeile samfunnet i fremtiden, og at programmet kan føre til at flere etnisiteter kan føle det naturlig å dra på norsk teater, sier Juddy.
Studiet er blant Norges dyreste – det fører også til at studiet er veldig hardt. Det er en lærer per elev.
– Det er vanskelig, men helt klart det mest spennende jeg har gjort, det kan jeg si kun etter få dager! Her starter vi rett på. Dette er et fulltidsstudium. Vi starter tidlig og slutter sent. Det er krevende, men veldig gøy, sier hun.