– Musikken hjalp meg til å lære meg norsk, fullføre skolen og raskere bli en del av det norske samfunnet, sier Shervan Khalil. Han er med på Migrasjonskonferansen 2020, i regi av Universitetet i Bergen.
Kom nærmere
Shervan Khalil kom alene som flyktning til Norge for fem år siden, bare 14 år gammel. Han bodde først på et asylmottak i Nord-Norge, uten særlig tilbud til de unge. Så flyttet han til Bergen og ble med i prosjektet Kom nærmere.
I prosjektet fant han raskt en plass hvor det var bruk for ham, gjennom sang og musikk. Allerede første dagen ble han lokket opp på scenen.
Psykisk helse
I dag snakker Khalil flytende norsk og er i ferd med å få sitt gjennombrudd som popartist. Han har allerede rukket å bli et forbilde for mange ungdommer.
Prosjektet Kom nærmere handler om grunnleggende tryggingsarbeid, ikke bare for flyktninger, men også for barn og ungdom innen psykisk helse, gjennom kulturaktiviteter og musikk.
– Det var musikkgleden som gjorde at jeg taklet de vonde tankene som flyktning. Bare det å høre mye på musikk på vei til og fra skolen ga meg nok glede og motivasjon til å takle både den og hverdagen ellers, sier Khalil.
Musikk skaper trygghet
Musikkterapeut og førsteamanuensis Viggo Krüger ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen forteller at deltakerne får anledning til å høre på og snakke om musikk, eller å spille og lage egne sanger, sammen med musikkterapeuter. Han leder Griegakademiets senter for musikkterapiforsking (GAMUT), samt Kom nærmere.
Krüger har vært musikkterapeut i 20 år, og er særlig opptatt av hvordan musikk skaper relasjoner og trygghet som forutsetninger for læring. Forskning viser at utrygge barn ikke lærer like raskt som andre.
– Dersom man er urolig, utrygg og traumatisert, så er det mye vanskeligere å konsentrere seg på skolen, lære seg et språk og det er mye vanskeligere å få innpass i en vennegjeng, sier Krüger.
– Det kan dessverre være starten på at man havner ut på gale veier og i verste fall ende opp i kriminalitet og rusmisbruk.
Ingen tryllestav
Krüger sier at musikkterapi i stor grad handler om å være sammen og gjøre noe sosialt. I tillegg er det noe helt eget med musikk, som gjør at man får et spesielt samhold og samtidig som man utvikler sine evner.
– Det er ikke slik at musikkterapeuten kommer med en tryllestav. Musikken er allerede tilstede i ungdommers liv som en ressurs. Under normale omstendigheter, så bruker alle musikk.
– Musikk hjalp meg mot de vonde tankene
Krüger sier selv at han nok ikke hadde kommet gjennom ungdomsskolen, hvis det ikke hadde vært for musikklærere som heiet han frem og lot han og vennene hans få bruke skolens øvingslokale på fritiden.
I 2017 søkte Khalil familiegjenforening. Kun et par måneder etter søknaden ble levert, var hans nærmeste familie tilstede på en av hans konserter, som nordmenn.