- Eventyrlige Leila - 08.09.2013
- – Niqabforbud strider med menneskerettighetene - 03.09.2013
- Assad kapret kremjobben - 31.08.2013
PK Trafikkskole i Kristiansand har skapt historie ved å være den første trafikkskolen i Norge som har ansatt ikke bare én, men to kvinnelige kjørelærere som bruker hijab. Per Kristian Folkvord, eier av selskapet som har ansatt Dorota Abu-Salah og hennes datter Nadia Abu-Salah, har over lang tid jobbet spesielt med innvandrere som skal ta norsk sertifikat.
I tillegg til trafikklærerskolen og utdanning som fagligleder for trafikklærerskoler har han tatt en videreutdannelse i flerkulturell kommunikasjon. Videreutdannelsen kommer godt med, da mange av hans elever har minoritetsbakgrunn.
– 70 prosent av elevene mine i dag er ikke etnisk norske. Blant minoritetselevene mine er det en spredning mellom første- og annen generasjon innvandrere, sier Folkvord, og fortsetter:
– Disse damene er de første kjørelærerne i Norge som bruker hijab. Jeg har kjent dem over flere år, så det var ikke skremmende å ansette dem.
Spennende yrke
En av Folkvords elever var Nadia Abu-Salah, som han nå har ansatt sammen med moren hennes Dorota, som kjørelærere. Dorota er opprinnelig polsk, gift med en palestinsk mann. Hun forteller at de kom til Norge da barna var små og at de fikk opphold i Norge på humanitært grunnlag, ettersom mannen var statsløs. Dorota tok også førerkortet i Kristiansand, og kvinnene forteller at Folkvord huket tak i dem med en gang de var ferdig utdannet kjørelærere.
– Jeg ville bli kjørelærer fordi det er et spennende yrke og ingen dager er like. Min bakgrunn som utenlandsk kvinne motiverer meg til å hjelpe andre innvandrerkvinner til å ta lappen. Dette gir dem en mulighet til å tenke selv, lære og være selvstendige. Ved å ha lappen trenger de ikke å være avhengige av andre, sier Nadia til Utrop og legger til at det er en fordel at både hun og moren snakker flere språk.
Mor Dorota er enig med datteren om at det er et spennende yrke og legger til at hun savnet flere kvinnelige kjørelærere, da hun skulle skaffe seg førerkortet.
– Da jeg tok lappen for 17 år siden var det få kvinnelige trafikklærere. Jeg ønsket å ha en kvinnelig lærer, fordi det fikk meg til å føle meg tryggere og mer komfortabel. Men det var ikke lett, og jeg måtte forhøre meg med forskjellige trafikkskoler. Jeg tror mange minoritetskvinner ikke tar lappen, fordi det er for få kvinnelige trafikklærere og på grunn av språkbarrieren.
Både mor og datter er enige om at minoritetskvinner og kvinner generelt bør skaffe seg førerkortet, da det gjør dem mer selvstendige. Overfor Utrop sier de at de tror det kanskje til og med gjør det lettere for minoritetskvinner å begynne å jobbe.
Positive reaksjoner
– Hvordan reagerer folk når du forteller dem at du jobber som kjørelærer?
– Mange blir positivt overrasket, også blant de som kjenner meg. De som kjenner meg vet at jeg når jeg først vil noe, så gjør jeg alt for at det skal skje. Dermed lurer noen på hva neste steg blir, forteller Dorota.
Datteren Nadia opplever også at folk blir overrasket, og særlig blant hennes tidligere kollegaer og medstudenter.
– Alle blir positivt overrasker og forteller meg hvilken fordel jeg har som snakker flere språk. Men samtidig så er det noen som lurer på hvorfor jeg utdannet meg som sykepleier, for å så bytte yrke to år senere, forteller hun og legger til at begge trives veldig godt som kjørelærer.
Folkvord forteller at han aldri var skeptisk til om han skulle ansette dem. Hijaben var ingen hindring. Derimot så han nytten av å ha språkmektige lærere med flerkulturell kompetanse. Det at de kjenner sin religion godt, er også et pluss, synes han.