- Bruker kroppen som lerret - 11.07.2016
- ‒ Dreadlocks er en del av meg - 27.11.2015
- Superkreativ regissør - 19.07.2015
– Jeg kan virke alvorlig og kanskje litt skummel på folk første gang de møter meg. Men når du blir kjent med meg finner du ut at jeg er en morsom og trivelig kar, sier trafikklærer og eier av Driving Trafikkskole, Alex Wali.
Wali har ansvar for den administrative delen samt videre utvikling av Trafikkskolen. Han er 31 år gammel og bor i Tønsberg. Wali flyttet fra Tyrkia til Norge i 2000.
– Jeg er opptatt av å holde ting rundt meg i orden. For meg er det viktig å se bra ut og at jeg har på meg klær som passer til anledningen, forteller Wali.
Språket skal ikke hindre folk til å kunne ta førerkort.
Spontane valg
Men Wali har ikke alltid vært den ordensmannen han er i dag.
– Når jeg tenker tilbake, har jeg gjort masse sprøtt i livet. Spesielt rundt den tiden jeg var lærling som snekker/tømrer.
Han forteller om en en kald vinter med masse snø. Han måtte jobbe ute i timevis. Det var lange slitsomme arbeidsdager og kroppen min trengte sol og varme. Dermed fulgte han et innfall han fikk:
– På den siste arbeidsdagen før juleferien bestemte jeg meg for å dra på ferie. Samme dagen drar jeg til flyplassen på Gardermoen. Jeg hadde arbeidstøy og pass. På Gardermoen kjøpte jeg en enveis billett til Dubai. Da jeg landet i Dubai, fikk jeg en venn til å hente meg.
– Kameraten min fikk sjokk da han så meg med arbeidsklær og sagflis i håret. Jeg hadde flere kredittkort i lommeboken og var klar for å ha det gøy.
– Neste dag dro jeg ut for å kjøpe klær. Jeg brukte utrolig mye penger den ferien, men det var verdt hver eneste krone.
Nær døden-opplevelse
Wali bestemte meg for å bli trafikklærer etter at han ble vitne til en alvorlig trafikkulykke.
– I etterkant av ulykken har jeg skjønt at for å overleve i trafikken er det grunnleggende at folk har risikoforståelse.
– Jeg har sett venner og familie som har dødd bak rattet. Alle disse hendelsene som har motivert meg til å bli kjørelærer.
Yrkesskade ble stopper
Men Wali måtte gjennom en tung tid før han endelig fant sitt kall. Etter en yrkesskade ble Alex arbeidsledig.
– Jeg tilbrakte mesteparten av tiden hjemme. Når alle vennene mine var på jobb eller studerte, gjorde jeg ingenting. Dagene ble lange og lite produktive.
Etter måneder med hjemmesitting følte Wali at han måtte gjøre noe med livet sitt. Han forteller at det var bestekompisen som ´pushet´ ham til å bli trafikklærer.
– Jeg dro til NAV og fortalte dem at jeg ville utdanne meg som trafikklærer. De godkjente og kort tid etter begynte jeg på høyskolen for trafikklærere i Sverige.
Lang vei til suksess
Etter endt utdanning i Sverige flyttet han tilbake til Norge og søkte på jobb som trafikklærer.
– Jeg fikk avslag etter avslag, selv om jeg visste at behovet for flerspråklige trafikklærere var stor.
Tilslutt fikk han jobb hos en trafikkskole i Oslo. Han fant fort ut at det ble for langt å pendle fra Tønsberg til Oslo. Derfor bestemte Alex seg for å starte en egen trafikkskole i Tønsberg.
– Jeg begynte å spare penger for å kunne dekke kostnadene.
Det fantes allerede mange trafikkskoler i og rundt Tønsberg, slik at Wali hadde konkurrenter fra dag en.
– De andre trafikkskolene var lite begeistret over at jeg åpnet en trafikkskole, men jeg måtte følge drømmen.
Handler om pågangsmot
Få mennesker trodde han ville lykkes med å drive en trafikkskole. Det var bare kona og noen få venner som støttet ham hundre prosent, forteller han.
– Men med pågangsmot og støtte fra folk rundt meg har Driving Trafikkskole blitt et kjent varemerke. I dag har trafikkskolen tre avdelinger og tilsammen syv trafikklærere. Vi tilbyr opplæring på ulike språk og hvert år fortsetter utviklingen av trafikkskolen.
Senere tok han videreutdanning i faglig ledelse.
– Å være en faglig leder betyr at man har høyere status enn en vanlig trafikklærer og at man kan drive flere trafikkskoler samtidig.
Wali forteller at de har mange flerkulturelle elever på trafikkskolen.
– Vi sørger for å hjelpe dem ekstra med å forstå teorien og trafikkreglene. Språket skal ikke hindre folk til å kunne ta førerkort.