I det Utrop ankommer Kampen skole, er Torbjørn Røe Isaksen (H) i godt gang med å svare på spørsmål fra de rundt 20 elevene som har fått æren av delta på møtet med ministeren i skolens bibliotek. Men det er forfatter og tidligere politimann Jørn Lier Horst som stjeler showet.
– Jeg har opplevd hvordan det er å være ordentlig redd. Jeg vet hva det vil si å ha dødsangst.
Horst forteller om den gangen han og politikollegene tok opp jakten på en gjeng bankranere som til slutt åpnet ild mot politibilen med maskingevær. Elevene sitter musestille og lytter.
– Mye ansvar å være minister
Men ministeren får også spørsmål. Er det mye ansvar å være minister? vil en av elevene vite.
– Svaret på det er ja. Dere har kanskje hørt at det har vært mye i radio og tv om mobbing på skolen de siste ukene? Mobbing er en sånn sak som får meg til å føle at jeg har mye ansvar og at dette er et problem som jeg som minister kan gjøre noe med.
Bakgrunnen for møtet er at nasjonale prøver i lesing viser at guttenes leseferdigheter ikke er like sterke som jentenes. Derfor satser regjeringen på å utforme en ny lesestrategi som vil gjelde hele grunnskolen og barnehagen. Her vil det blant annet være særlig innsats mot gutter.
– Jentene flinkest
Utrop spør en av de heldige utvalgte elevene, Marius (11), om han tror på at jentene er flinkere enn guttene i lesing.
– Ja, for jentene er jo roligere, svarer han.
– Hvorfor er det viktig å være rolig for å bli flink til å lese?
– Jo, for man må jo konsentrere seg når man skal lese. En gjeng jenter som sitter i nærheten nikker og ler. – Ja, det er vi jentene som er flinkest, sier de.
– Viktig å løfte de svakeste
Når Utrop snakker med ministeren etter møtet, understreker også han at det er en tydelig forskjell mellom jenter og gutter.
– Sånn er det i mange land som vi kan sammenligne oss med, men samtidig er det viktig å huske at mange gutter er ivrige lesere. Det er et stort spenn i leseferdighetene. Man kan spekulere mye på hvorfor denne kjønnsforskjellen har oppstått og hvorfor vi ser det samme mønsteret i så mange land, men det viktigste er å konsentrere seg om å få leseferdighetene opp. Det å kunne lese og skrive er helt grunnleggende for å kunne fungere i samfunnet. Samtidig vet vi at 10-15 prosent av elevene er funksjonelle analfabeter når de går ut av skolen.
– Hvor lett er det å finne politiske tiltak som kan snu en tilsynelatende tung trend som kjønnsforskjellene når det gjelder skoleprestasjoner?
– Det er ikke nødvendigvis lett, men jeg mener det er åpenbart at det er mulig å styrke leseferdighetene til norske skolebarn. Det mener jeg også gjelder gutter. Men det kan nok være at vi trenger andre innfallsvinkler for å vekke leselysten hos gutter og andre metoder og virkemidler enn vi bruker i dag.
– Vil regjeringen bevilge penger til dette?
– Det er ikke umulig at det kommer mer penger til dette på neste års budsjett. Vi må se på hvordan vi kan styrke særlig de svakeste med ekstra midler og tiltak, sier ministeren til Utrop.