Nå har KORO kjøpt inn femten skulpturer av den norsk-sudanske kunstneren Ahmed Umar for å plassere dem i det nye regjeringskvartalet. Verkene inngår i en serie som heter Glowing Phalanges og har tidligere blitt stilt ut i blant annet Bergens Kunsthall og Kunstnernes hus.
– Jeg er veldig, veldig, veldig beæret, sier Umar i KOROs egen podcast VerkSted.
– Tenk deg å komme fra et land der det nesten er umulig å ha en utstilling, og jeg er i mitt nye hjemland og får denne godkjennelsen! Så det er en kjempestor ære.
Kunst med referanse til religion
Glowing Phalanges er en serie kunstverk som består av avstøpninger av kunstnerens egne hender som holder ulike gjenstander laget av materialer som blant annet ibenholt, krokodilleskinn, pyramidestein, elfenben, reinsdyrhorn og til og med nyresteiner fra et menneske.
Hver gjenstand representerer en perle på en bønnekjede. I den sufistiske retningen av Islam som Umar tilhører, bruker man nemlig bønnekjeder for å telle bønner. Dette blir derimot sett på som kjetteri blant wahabister som utgjør majoriteten i Saudi Arabia hvor Ahmed Umar vokste opp.
I følge den wahabistiske retningen av islam skal man telle bønner på egne fingerledd. Gjør man det, blir man belønnet med at fingerleddene gløder på Dommedagen. Derav navnet på Umars verk – Glowing Phalanges, “Glødende fingerledd”.
Som liten har Ahmed alltid likt å tegne, for sånn kunne den introverte gutten slippe å gå ut, spille fotball og henge med gutta, forteller kunstneren til podcastverten Kåre Magnus Bergh. Det at Ahmed var flink til å tegne, ga ham også en del makt i den saudiarabiske skolegården, fordi de store, bøllete gutta lot ham være i fred hvis han tegnet ting for dem.
– Det gjorde jeg med glede, for jeg tegnet først til dem, og så tegnet jeg det beste for meg selv, ler Umar.
Store ambisjoner
Etter å ha fått masterutdanningen sin ved ved Kunsthøgskolen i Oslo har Umar stilt ut verkene sine i noen av Norges viktigste kunstinstitusjoner og blitt nominert til den prestisjetunge Lorck Schives kunstpris og Sandefjord kunstforenings kunstpris. I podcasten innrømmer han at den kunstneriske suksessen har noen ulemper.
– Jeg klarer ikke prute på loppemarkeder som jeg gjorde før. De sier: “Hei, jeg har sett utstillingen din, stor fan, men da blir det 50 kroner, ikke 30”, ler Umar, – men det er veldig hyggelig.
Umar har store planer for kunsten sin. Blant annet vil han lage 1000 bønnekjedeperler som refererer til den lengste bønnekjeden innen sufismen. Men i podcasten deler den skeive kunstneren en mer personlig drøm:
– Min drøm er å arrangere en Pride festival i Khartoum, den sudanske hovedstaden, i hovedgaten Nilens gate. Det kan høres nesten umulig ut, men det har skjedd i Norge, så det kan skje i Sudan. Det kan skje i 2030, det kan skje før eller etter, men jeg vil skape en Sudan som behandler alle likt.
Ahmed Umar er den første personen som sto frem som homofil foran Sudans offentlighet.
Kampen for LHBT-rettigheter er viktig for Ahmed Umar som er den første personen i Sudans offentlighet som sto frem som homofil. Denne kampen ble også bakgrunnen for at han kom til Norge som flyktning i 2008. Sudan er ett av landene med dårligste levekår for de skeive: loven om dødsstraff for homofile ble først avskaffet i 2020. Etter å ha kommet til Norge, har Ahmed engasjert seg i det skeive miljøet i Norge. Blant annet ledet han Skeive Dager i 2013.
Podcasten VerkSted er produsert for Kunst i offentlige rom (KORO), en statlig etat under Kulturdepartement som velger ut kunst for statlige, kommunale og fylkeskommunale bygg og uterom. Årlig fordeler KORO 30 millioner kroner til kunst i offentlige miljøer. Podcastepisoden om Ahmed Umar og de andre episodene er tilgjengelige her.