- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Al-Samad er utdannet keramiker ved College of Fine Arts i Bagdad, 1999. Siden den gang har han hatt utallige utstillinger rundt om i verden og mottatt flere internasjonale priser.
Siden 2009. da Wisam kom til Norge, har han holdt keramikk-kurs for barn, ungdom og sårbare grupper gjennom skoler, fritidsklubber, frivilligsentraler og ideelle organisasjoner.
Norsk-irakeren er styreleder i organisasjonen «Ceramics House» der han arrangerer keramikk-workshops for barn, ungdom og sårbare grupper gjennom skoler, fritidsklubber, frivilligsentraler og ideelle organisasjoner.
– Flytter symbolikk
Kunstneren hadde soloutstillingen “A light from Mesopotamia” i Kraft Bergen frem til mars, som var hans første soloutstilling i Norge. Han har også utgitt bok og hatt bokutstilling på Bjørvika.
Om sin nyeste verk skrev nettstedet kunstkritikk.no:
– Materialvariasjonen får metallsirklene til å stå ut og gir ekstra dybde til de glaserte keramikkarbeidene. Plutselig dukker det opp bittesmå kopier av norske helleristninger. Den visuelle eklektisismen kunne fort fremstått som et pliktskyldig refererende grep, men i Al-Samads univers flettes symbolikk fra kunstnerens tidligere hjemland Irak og Norge sammen på en måte som virker som et ektefølt forsøk på å styrke ideen om tverrkulturelle og fellesmenneskelige eksistensbetingelser.
Kunstnerens prosjekt forstås som et bevaringsarbeid like mye som en hyllest til språkrikdom, skriver anmelderen.
– Det er utvilsomt aspekter ved arbeidene som går over hodet på meg som ikke kan arabisk, men rytmen og formspråket er så virkningsfullt at både enkeltverk og helheten oppleves tilgjengelig på tross av språklige barrierer.
Inspirert av hjemlandet
Al-Samad sier til Utrop at den kunstfylte atmosfæren han opplevde i barndommen i Baghdad, hadde en betydelig innvirkning når han lagde utstillingen.
– Refleksjonen av de storslåtte trekkene i denne rike byen, med sin store historie, dens gyldne, turkise, og grønne kupler, estetikken til teglstein formet av tid og palassene til abbasidekalifene, gigantiske murer, og til og med før det, da jeg som barn lekte med andre barn i Tell Harmal, som lå ved siden av huset vårt i Mashtal-området. Å se utgravingsteamene som kom for å trekke opp keramikk malt med oksider fra jordens dyp, alt dette hadde en betydelig innvirkning på min inspirasjon og drev meg til å produsere keramikk som bærer ånden til denne evige og udødelige byen.
Tradisjonell kunstart
– Er keramikk en tradisjonell kunstgren i Irak? Hvor mange i landet utøver denne kunsten?
– Keramikk er en tradisjonell kunstform i Irak med røtter som går langt tilbake i historien. Irak har en rik kulturarv som inkluderer kunsthåndverk som keramikk, og dette har vært en viktig del av landets kulturelle arv.
– Når det gjelder antall personer som utøver keramikk i dagens Irak, har jeg dessverre ikke tilgang til ferske og nøyaktige data om dette. Slike statistikker kan være utfordrende å samle inn og oppdatere jevnlig. Utøvelsen av keramikk kan variere fra region til region, og det kan være en del av både profesjonell kunstnerisk praksis og tradisjonelt håndverk.
Kunst under krig og undertrykkelse
Å være kunstner under vanskelige politiske forhold, som regimestyring, krig eller andre former for konflikter, er en utfordrende og kompleks opplevelse, sier han.
– Slike perioder kan ha en betydelig innvirkning på kunstneriske uttrykk og kunstnernes evne til å uttrykke seg fritt. jeg og alle andre kunstnere har opplevd begrensede ressurser og mangel på støtte fra regjeringen eller samfunnet, spesielt når politiske forhold fører til økonomiske vanskeligheter eller isolasjon.
Samtidig er også kunst en form for motstand mot undertrykkelse, ifølge kunstneren.
– Tross alle utfordringene har kunst også vist seg å være en sterk plattform for å formidle følelser, reflektere samfunnets tilstand og bidra til dialog og endring. Mange kunstnere har vært modige i sin utforskning av politiske temaer og har spilt en viktig rolle i å dokumentere og kommentere på historiske hendelser.
Integrert gjennom kunsten
– Hvordan var det å komme til Norge? Og ikke minst hvordan var det å integrere seg ikke bare i samfunnet, men også i det norske kunstnermiljøet?
– Å komme til et nytt land innebærer ofte å tilpasse seg en ny kultur, språk og sosiale normer. Dette kan være en gradvis prosess som krever tålmodighet og åpenhet for å lære og forstå det norske samfunnet. Å bli kjent med lokale kunstnere, gallerister og arrangementer kan være viktig for å bygge nettverk og integrere seg i det norske kunstnermiljøet.
Å delta i kunstneriske arrangementer, utstillinger og kunstfestivaler gir muligheten til å bli kjent med andre kunstnere og bli sett av et bredere publikum, sier han.
– Dette kan være en måte å integrere seg i det lokale kunstnermiljøet og knytte kontakter. Å samarbeide med lokale kunstnere eller delta i kunstneriske prosjekter kan bidra til å bygge forbindelser og styrke tilknytningen til det norske kunstnermiljøet. Å utforske støttemuligheter og ressurser tilgjengelige for kunstnere i Norge, for eksempel stipender, residensprogrammer og kunstnerorganisasjoner, kan være en viktig del av integrasjonen.
Ser økende interesse for keramikk
Al-Samad ser også en økende interesse for klassisk arabisk keramikkunst i Vesten.
– Vesten har blitt mer nysgjerrige på kunst og håndverk fra ulike deler av verden, inkludert den klassiske arabisk keramikken, med sin rike tradisjon og komplekse design, appellerer til de som setter pris på unikt håndverk. Kunstverdenen har blitt mer mangfoldig, og det er en økende anerkjennelse av kunstnere og kunstformer fra forskjellige kulturer.
– Hvilke forventninger hadde du til soloutstillingen, og hva var mest utfordrende?
– Salg kan være en utfordring i soloutstillinger.
Jeg fikk egentlig mange gode tilbakemeldinger, noe som betyr virkelig mye for meg, og det motiverer meg til kommende utstillinger. For at en soloutstilling gir meg som kunstner en unik mulighet til å presentere mitt arbeid i sin helhet, og presentere det til publikum i Norden.
Gir innsikt i egen kunstnerisk utvikling
Utstillingen fikk være en anledning for personlig og kunstnerisk vekst, mener han.
– Å se mitt eget arbeid presentert i et galleri kan gi meg en ny innsikt i mitt eget kunstneriske uttrykk og utvikling. Salg kan samtidig også være en utfordring i soloutstillinger.
– Har du også planer om å holde flere soloutstillinger?
– Min kommende utstilling er en gruppeutstilling, Sommerutstilling i Råde kunstforening. Jeg skal også delta i Sharjah Calligraphy Biennial i Emiratene, og er også i en forberedelsesprosess for andre prosjekter.
Navn: Wisam Al-Samad.
Født: 1968, Irak.
Yrke: Kunstner. Tok i 1999 ein bachelorgrad i keramikk fra Universitetet i Bagdad, og i 1990 diplom i kunst fra Kunstinstituttet i Bagdad. Jobbet i som lærar i keramikk i Bagdad, før han i 2013 grunnla Christiania Ceramic i Oslo.
Annet: Vært utstilt på Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling, Østfold kunstsenter, og festivalar som den internasjonale keramikk biennalen i Andenne og Ascension of Letters i Nasjonspalasset i Genéve.