- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Opprinnelig er Mazuze fra Mosambik, men bosatt i Norge, i Drammen. Han er en internasjonalt anerkjent saksofonist, men har også høstet stor anerkjennelse i det norske jazzmiljøet.
Som musiker blander han ulike musikalske tradisjoner og sjangre, og resultatet er nyskapende og fengende lydbilder.
I Norge har han også startet opp eget band, Ivan Mazuze Group.
Startet som ung
Saksofonisten er 43 år, men startet opp som ung musiker i opprinnelseslandet Mozambique.
– Jeg startet opp som frilansmusiker, og etterhvert begynte jeg å spille i ulike grupper. Vi spilte som regel tradisjonsmusikk, og jeg begynte å turnere allerede som 15-åring, sier han til Utrop.
I 2009 kom han til Norge. Som musiker var det utfordrende å starte opp igjen karrieren i et land hvor han ikke hadde nettverk.
– Jeg kjente ingen på musikk- eller kulturfeltet egentlig, og ble nødt til å ta store skritt for å skape nye relasjoner. Gå på jam-sessions og lære meg språket. Så det tok sin tid, og det var avgjørende for å bli en del av artistmiljøet. Etter noen år klarte jeg å etablere meg som artist her i landet.
Første gang til Melahuset siden nedstengningen
Når Utrop intervjuet han, skulle gruppen spille på Melahuset for første gang siden nedstengningen og pandemien. Konserten ble avholdt 15. mars.
– Vi var der sist under Oslo Jazzfestival i 2019, en konsert som vi ble godt fornøyd med. Melahuset er et sted hvor vi alltid har følt oss hjemme, og hvor vi gleder oss til å spille.
Jazz i det sørlige Afrika
Jazz sier han er en stor sjanger i Mozambique, og andre steder i det sørlige Afrika.
– For meg er nesten en kjensgjerning at jazz her hjemme høres veldig mye av majoritetsfolk litt lenger opp i årene, mens i mange land i Afrika er jazz noe som er populært blant unge.
Han tror årsaken er at man i de afrikanske landene inkorporerer egne elementer i musikken.
– Vi gjør jazzen afrikansk, folkelig. Vi tar inn mange elementer fra våre egne tradisjoner og skaper noe nytt. Så blander vi i gruppen mye arabisk, indisk og elementer fra Midt-Østen. Sørspissen av Afrika har i flere århundre hatt mye handel og kulturell samkvem med inderne, noe som igjen viser seg i de kunstneriske uttrykkene, som igjen bevares i folkemusikken fra denne delen av Afrika.
Formidler mangfoldet
Gjennom musikken skaper bandet et fellesspråk med alle disse elementene, sier Mazuze.
– For oss er det viktig å fremme at jazz kan være så mangt. Norsk jazz har sin identitet, hvor man blander litt folkemusikk og gjør det til noe unikt. I gruppen vår gjør vi noe som er noe annerledes.
Samtidig er ikke Mazuze helt upåvirket av den hjemlige jazzscenen.
– Jeg har jo bodd i Norge så lenge at jeg også inkorporerer visse elementer fra norsk jazz. Jeg puster norsk luft, hører på NRK, og omgås jo også med norske musikerkolleger. I den siste platen min tok jeg med dialekt fra Telemark.
– Naturlig å blande ulike sjagre
For Mazuze kommer det naturlig å blande ulike sjangre.
– Ofte gjør jeg det instinktiv. Når jeg setter i gang komposisjonsarbeidet, kommer ting noen ganger av seg selv. Jeg liker ulike former for musikkuttrykk, og liker å få det ut i mine komposisjoner, eller på scenen med andre musikere.
Utover våren, etter konserten, skal han og bandet jobbe med et bestillingsverk man har hatt gående siden 2022.
– Gjennom Global Oslo Music hadde vi en urfremføring i januar, og ser frem til å spille resten av konsertserien. Vi har jo egentlig ikke utgitt ny musikk siden nedstengningen, så vi ser jo også frem til å bruke mer tid på studio. I mellomtiden skal vi også være vise oss frem på scenen.