- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
– Tanken slo meg, blir jeg lurt nå? Jeg tenkte at dette var for godt til å være sant og ble ikke helt sikker før Pål fra Q-Meieriene ringte og bekreftet at jeg hadde vunnet, sier den energiske barnehageansatte fra Åsane, ifølge en pressemelding fra Q-Meieriene.
Abasiama er dreven i gamet. Hun har skylt, brettet og sortert kartonger i mange år. I regi av Grønt Punkt Norge har nordmenn engasjert seg i dette miljøvennlige initiativet helt siden 1997.
– Jeg deltok i returkartonglotteriet som barn, men visste ikke at det fortsatt fantes. En kollega tipset meg for et par år siden, og siden har dette blitt en fast greie for meg og datteren min på åtte år, forteller Abasiama.
Engasjerte melkedrikkere
En annen Q-forbruker, Sunniva, foreslo å inkludere returkartonglotteriet direkte på melkekartongene. Merkevaresjef i Q, Pål Rasmussen, var ikke vond å be. Sommerens melkekartong fikk derfor et eget felt hvor du kan fylle ut navn og telefonnummer.
– Dette er vinn-vinn for alle parter. Idéen fra Sunniva har blitt et vellykket grep som har bidratt til å øke bevisstheten rundt både kildesortering og lotteriet blant melkedrikkere.
Q-sjef Kristine Aasheim er enig.
– Vi er et lite utfordrermeieri, men vi bruker mye emballasje. Derfor er det viktig for oss å gjøre klimasmarte valg til enkle valg. Sammen med Q-fansen finner vi hele tiden bedre måter å gjøre ting på.
Gir kartongen flere nye liv
Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge forteller at drikkekartongen er ekstra verdifull og viktig å kildesortere fordi drikkekartonger er laget av såkalt jomfruelig fiber.
– Å gjenvinne brukte kartonger er langt mindre energikrevende enn produksjon av papir fra nytt trevirke. Derfor er gevinsten stor for miljøet når folk skyller, bretter, og leverer inn kartonger.