Religiøs vold er fremdeles et stort problem i India

Hat og helligdom i Varanasi

Lene Ødegård
Latest posts by Lene Ødegård (see all)

Vishwanathtemplet ligger i Varanasis eldste bydel, og er beskyttet av flere titall politimenn. Templet er viktig for hinduene og ble bygget for å ære gud Shiva, universets herre. I 1669 ble den revet ned av Aurangzeb, en muslimsk kesier, som bygget en moské der templet sto.

Tempelkomplekset ble gjenbygget i 1776 av dronningen av byen Indore.

Hindutva
Den dag i dag står tempel og moské side om side. Tidvis oppstår det fortsatt tumulter og voldelige sammenstøt når hinduer og muslimer går til kveldsbønn. 

Så, Madam, hva vet egentlig du om Hindutva?

Derfor er inngangspartiene til både tempel og moské bevoktet av politistyrker til enhver tid. For hindunasjonalismen, Hindutva på hindi, står sterkt i Varanasi.

Til daglig er ikke Hindutva videre synlig, men av og til barker de sammen med indiske muslimer. Når muslimene krever sin plass i India, mangfoldets land, ser nasjonalistene rødt og går til angrep. Muslimene svarer rasende, skremmende ofte med terrorangrep.           

Religiøse konflikter
I 2007 ble over hundre skadet og 20 mennesker drept da en bombe gikk av i et av byens rettslokaler. Varanasi er en hellig by for Indias 909 millioner hinduer. En million av disse valfarter årlig til byen. Pilegrimene kommer for å være nær alle inderes mor, elven Ganges. Ved elvebredden brenner hindupilegrimene sine avdøde kjære på likbål, de ber og bader i elven som renser bort synd og skam.              

– Ekstremisme finnes overalt
Utenfor en åpen murdør, ikke langt fra Vishwanathtemplet, bor Shyam Dev Rai Choudhary, også kalt Dada. Han er en høyreist bestefar, nybarbert og aktiv i Bharatiya Janata Party (BJP), partiet som har stått sterkest i Nord-India siste halvdel av 90-tallet. Det konservative BJP kritiseres for å støtte de voldelige hinduaktivistene. Partiet ønsker å finne tilbake til det som opprinnelig var, før India ble befolket av fremmede folkegrupper. BJP forklarer sin politiske overbevisning som nasjonalistisk, og ikke rasistisk.

På spørsmål om BJPs befatning med aggressive aktivister, svarer han at ekstreme tilfeller finnes i alle familier, i alle lag av samfunnet og alle, absolutt alle, religioner.

– Kan muslimer bli en del av Hindutva?

– Ja. Så lenge de konverterer til hinduismen.

Dada skyter frem underkjeven når han snakker. Han tørker svetten og puster tungt. Byen han deler med en million andre indere: hinduer, sikher, buddhister, jainister, jøder og muslimer, er på sitt varmeste nå. Godt over 40 grader. Dada setter øynene i meg:

– Du må huske på, Madam, at alle indere er en del av hinduenes kultur.

Nestekjærlighet fra en sufi
På Hotel Hindusthan International i den nyere delen av Varanasi sitter formannen i sufienes verdensråd med bena i kors og siterer sufipoesi. Mohammed Jeelani Qattal har vakre øyne som holder deg fast når han snakker. Sufismen er den mystiske delen av islam hvor man nærmer seg Allah gjennom musikk og poesi. Qattal sier verdensrådet er ute på vekkelsesreise. Derfor har han reist til Varanasi.

– Religion er ikke lenger det viktigste, men nestekjærlighet, sier Qattal.

Han mener India bør stå samlet mot utenforliggende trusler, og ikke slåss innbyrdes.

– Hva slags korrupte politikere er det som styrer India i dag? De prøver å dele landet på bakgrunn av religion. Men vi skal stå samlet!  Det spiller ingen rolle om du er hindu eller muslim. Du skal elske din neste, sier han.

Indias sjel
Det er blitt kveld og jeg er bedt på te til Suresh Shastri. Han er en aldrende hindunasjonalist, astrolog og okkult vitenskapsmann.

– Så, Madam, hva vet egentlig du om Hindutva, spør Shastri og viser vei inn i stua.

Hans furete panne er dekket av hvit hellig farge fra morgenbønnen i nabotemplet. Han setter seg i sofaen og drar føttene inn under seg.

Shastri er medlem av det hindunasjonalistiske Rashtriya Swayamsevak (RSS). RSS anklages for å lokke til seg unge menn som de trener opp i en militant og patriotisk ånd. Det anslås at organisasjonen har nærmere 6 millioner medlemmer.

Shastrti lukker øyene mens han drikker te, og presiserer at spesielt i Nord-India har muslimene alltid vært mange.

– Tenk at Delhi, Indias hovedstad siden 1911, var under muslimsk styre på 1500-tallet, sier Shastri.

– Men så fikk hinduene nok?

Shastri åpner øynene og svarer at hinduene slettes ikke fikk nok av noe som helst. Det er plass til muslimer i India. Det er snarere slik at da India fikk sin frigjøring fra britene i 1947, begynte inderne å se seg om etter det opprinnelige indiske. Og under jakten på en nasjonal selvfølelse vokste hindunasjonalismen frem.

– Alle indere er en del av Hindutva, for vi er Indias sjel, mener Shastri:

– Og vi kommer alltid til å være her.