- – En julebok om barns forenende kraft - 24.11.2024
- Sakprosa-Brage til Ayesha Wolasmal - 23.11.2024
- Zahid får stipend fra Vestland fylkeskommune - 22.11.2024
Kunstkritikeren publiserte kommentaren Fra blendahvitt til en miks av farger i Kunstavisen. I kommentaren kom han med kritikk av utdelingen av Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend til kunstner og lærer ved Kunstakademiet, Germain Ngoma.
Elton mente det “er foruroligende når en overvekt av innvandrere i juryen resulterte i at Ngoma med minoritetsbakgrunn vant den gjeve prisen”.
– Siden jeg ikke har vært flue på veggen under juryens forhandlinger, kan jeg ikke si noe om hvem som foreslo de nominerte kunstnerne. Men vi kan bare spekulere på hvordan nominasjonslisten hadde sett ut hvis juryen hadde vært sammensatt av utelukkende etniske nordmenn.
Sterke reaksjoner
Kommentarsaken har ført til sterk kritikk og reaksjoner. Kunstner og skribent
Hedda Grevle Ottesen skriver i Subjekt:
– Lars Elton virker å ha en påtatt holdning til innvandring og representasjon i kunstverdenen. Og i artikkelen bryr han seg nesten bare om hvor kunstnerne er født, hvilken hudfarge de har og hvor de kommer fra. Men det verste er nok at det hele bare er bygd på spekulasjoner i at resultatet ville være annerledes dersom juryen var hvit.
Juryleder for Sparebankstiftelsen DNBs kunststipend i 2019, Behzad Farazollahi, sier selv til subjekt.no:
– Det jeg setter spørsmålstegn ved i denne artikkelen, er det imperialistiske synet som fremmer hudfargen og bakgrunnen til kunstnerne og jurymedlemmene som hovedelement i en sak der kunstnerisk prestasjon eller kvalitet burde vært prioritert.Intensjonene er nok ikke vonde, men utfallet av denne artikkelen burde vært diskutert mer i redaksjonen, skriver Farazollahi til Subjekt.
Avpubliserte teksten
I etterkant har Elton og Kunstavisens redaktør Mona Gjessing avpublisert teksten.
– Jeg beklager at jeg som ansvarlig redaktør ikke var nøye nok i min gjennomgang av Lars Eltons kommentar som ble publisert i Kunstavisen denne uken. Kommentaren avpubliseres i samråd med Lars Elton da språkbruken og vinklingen er av en slik art at den åpner for misforståelser. Kunstavisen inviterer nå et utvalg aktører i kunstfeltet til å artikulere sine synspunkter på hva slags språk som betraktes som ideelt i sammenhengen. Intervjuene publiseres i kommende uke, skrev Gjessing i Kunstavisen.
Elton skriver blant annet også i sin Facebook-profil:
– Jeg har uten å ville det såret noen av mine medmennesker da jeg skrev en kommentar i nye Kunstavisen.no. Den dreide seg om det jeg ser på som en gledelig utvikling når kunstnere med flerkulturell bakgrunn nå har tatt sin plass i kunstfeltet.
– Gode intensjoner og gledelige observasjoner er ikke nok. Kritikken som er kommet mot teksten peker på ting i min språkføring som er blitt misforstått. Samtidig sier noen kritikere at de ikke tror negativt om mine intensjoner. Jeg kan ikke styre hvordan mine tekster leses, men når nettstedet Subjekt i en kommentar påstår at jeg har skrevet en kunstkritikk tar de feil. Min artikkel er en kommentar basert på sosiologiske parametere der jeg diskuterer en tendens i kunstlivet. Det var ikke kunsten som var objekt for kommentaren, men rammene rundt.