- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
– Frossenpizza er i dag omtrent like hipt som vannseng, men ekstremt mye mer populært. I fjor ble det solgt over 50 millioner slike i norske butikker, og Grandiosa holder stand som Regenten blant frossenpizzaene. 25 millioner solgte i året. Det er ingen liten prestasjon, for å si det forsiktig, skriver han i VG-kommentaren.
Fortellingen om Pizza Grandiosa handler om retten som innvandret utenfra, og som i 40 år i frossenutgave har blitt integrert i det norske kostholdet.
– Navnet «Grandis», altså den joviale forkortelsen av det egentlig ganske corny navnet Grandiosa, oppsto i et slitent studentkollektiv i Bergen sentrum midt på 1990-tallet, fortsetter Sjøli.
For folket
Opprinnelig er pizzaen italiensk, men i Norge kom den via USA. Sør-italienske innvandrere innførte pizzaen på det amerikanske kontinentet.
Her hjemme ble pizzarestauranten Peppes Pizza etablert i 1970 på Solli Plass i Oslo. Likevel var det i løpet av 1980-årene at frossenpizzaen ble en populær rett i norske hjem.
I perioden 1980 til 2011 har det blitt solgt over 360 millioner Grandiosapizzaer, ifølge Nettavisen. I 2014 ble til og med Grandiosa kåret av Lonely Planet til Norges nasjonalrett, ifølge Fædrelandsvennen.
VG-journalist Sjøli mener det er det folkelige preget som har gjort Grandiosa til fast innslag i nordmenns middagsbord.
– Grandis er både høy og lav, både harry og jålete, avrunder han.