I forbindelse med Utrop.no sitt 10-årsjubileum åpner den flerkulturelle avisen Utrop et nytt mediehus og starter kringkasting av TV-program på den nye TV-kanalen TV8.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
- Går inn for hurtigdomstol - 25.11.2024
- – En julebok om barns forenende kraft - 24.11.2024
- Sakprosa-Brage til Ayesha Wolasmal - 23.11.2024
Utrop er Norges første flerkulturelle avis. Nyhetsportalen utrop.no ble lansert høsten 2001. Ti år senere er mediehuset blitt en realitet med et splitter nytt TV-studio. Og ikke nok med det: Utrop har også undertegnet en kringkastingsavtale med TV8 for å kringkaste et 23 minutters program hver uke.
– Dette er en historisk utvikling for det flerkulturelle samfunns- og kulturlivet i Norge, sier
Hos oss er det menneskene og budskapet som er i fokus, ikke hudfarge eller etnisitet.
ansvarlig redaktør i Utrop Majoran Vivekananthan.
Statssekretær i Barne- og likestillingsdepartementet Henriette Westhrin åpne mediehuset og lanserer programmet torsdag 13. oktober klokken 14 i Utrops lokaler i Lakkegata 55 D.
Landsdekkende
TV 8 er en ny TV-kanal som distribueres gjennom blant annet Riks TV, Canal Digital, Altibox og Get. Kanalen består av både lokaltv og landsdekkende programmer, og vises blant annet i hele Østlandsregionen.
– TV8 er veldig glad for det samarbeidet vi nå innleder med Utrop. TV8 er en ny norsk kanal som baserer seg på lokalt innhold, og vi ønsker et bredt programinnhold i våre sendinger. Derfor er det gledelig for oss at norges første flerkulturelle avis nå også satser på TV sammen med oss. Jeg gleder meg til første sending, sier daglig leder i TV8 Norge AS, Tønnes Steenersen.
Programinnholdet består av reportasje, debatt, studiogjest og en mat- og kulturserie kalt ”Butikken på hjørnet”. Programkonseptet for Butikken på hjørnet er å lage portrettintervju av lokale kjøpmenn/butikkeiere. I programmet viser også kjøpmennene seerne hvordan de kan lage en typisk matrett fra deres land. Målet har vært å skape et underholdende program der publikum kan lære om andre kulturer, lage et møteplass og samtidig formidle ideer til sunnere mat som fremmer bedre kosthold og helse.
– Vi vil unngå at vårt program blir et nytt Migrapolis. Hos oss er det menneskene og budskapet som er i fokus, ikke hudfarge eller etnisitet. Og vi har fått på plass personale som er utdannet innen for journalistikk, forteller Vivekananthan.
Helseinformerende
Avdelingsdirektør Helsedirektoratet Anne Hafstad håper at programserien med butikkinnehavere med minoritetsbakgrunn kan være et helseinformerende bidrag.
– Minoriteter er et viktig målgruppe for Helsedirektoratet for å øke kunnskapen og kjennskapen til kostrådene og Nøkkelhullmerket. Jeg tror at det ligger et betydelig potensial for å bruke dagligvarebutikker drevet av innvandrere som en distribusjonskanal for informasjonsmateriell tilpasset målgruppen. Butikken når målgruppen i selve kjøpsøyeblikket og reduserer dermed avstanden mellom kunnskap og handling, understreker hun.