Det tilsvarer litt under fem prosent. Teatersjefene er ikke fornøyde med egen innsats.
Aller dårligst står det til ved Nationaltheatret og Rogaland Teater. Nationaltheatret har gitt jobb til tre svarte skuespillere som til sammen har fire roller, mens Rogaland Teater ikke ga jobb til en eneste svart skuespiller.
– For konservative
Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta, sier til Klassekampen at ulikheten i representasjon er en utfordring teateret har hatt lenge, men som de jobber aktivt med å utjevne. Nationaltheatret har det største antallet faste skuespillere ved et institusjonsteater i Norge.
– Ensemblet er ikke ene og alene valgt av meg, men av mange tidligere teatersjefers kunstneriske valg. Når vi nå har startet et nytt ensemble, satsingen Nye national, har vi sett etter skuespillere fra ulike utdanningsarenaer og med ulik bakgrunn, sier Tømta til Klassekampen.
Hun påpeker at koronakrisa har satt bruken av frilansere på vent fordi de har et mindre program og prioritert å sysselsette det faste ensemblet.
Tømta innrømmer likevel at tildelingen av roller ved norske teatre er for konservativ.
– Det handler jo om hele samfunnet vårt og strukturer vi alle må ut av. Der er vi i en prosess, sier hun.
Generelt for lite mangfold
Teatersjefen sier at det er et stort forbedringspotensial når det gjelder mangfold i norsk teaterbransje generelt.
– Det gjelder ikke bare på scenen, men også i andre områder på teatret. Som hvem som skriver historiene som spilles, sier hun.
Tar selvkritikk
Rogaland Teater har i år 49 planlagte roller på scenen, men ikke en eneste svart skuespiller i ensemblet. Glenn André Kaada, teatersjef ved Rogaland Teater, er ikke fornøyd og tar selvkritikk.
– Jeg er lite fornøyd med resultatet for 2020. Det er en del forskjellige faktorer som kan forklare det, men jeg synes ikke det er bra nok. Forbedringspotensialet er stort med tanke på hva jeg som teatersjef kan tillate at resultatet blir, sier Kaada.
Flerkulturelle har takket nei
Også han forklarer at en viktig årsak er at de allerede har et lite mangfoldig ensemble. Han forteller at det er frustrerende at teateret ikke er bedre på mangfold, og at de har forsøkt å rekruttere skuespillere med ulik bakgrunn uten å lykkes.
– Jeg har tilbudt en del roller til skuespillere med flerkulturell bakgrunn, både noen som har takket nei og noen som i ettertid har trukket seg fordi de har fått andre jobber. Da har jeg gått videre og ansatt andre, sier Kaada til Klassekampen.
Vil prioritere mangfold fremover
Teatersjefen sier Rogaland Teater vil ta årets resultat med seg og prioritere mangfold høyere framover. Han er tydelig på at ansvaret ligger hos ham.
Hanne Tømta er langt på vei enig med Glenn André Kaada, men mener at ansvaret ikke ligger hos teatersjefene alene. Hun etterlyser høyere krav fra resten av teateret.
– Det øverste ansvaret ligger hos teatersjefene, men anledningen til å påvirke ligger mange andre steder i teatrene. Også regissører har definisjonsmakt og mulighet til å si ifra, sier Tømta til Klassekampen.
Nødvendig med overordnet plan
Elisabeth Egseth Hansen, teatersjef ved Trøndelag Teater, er opptatt av at også rekrutteringen til skuespilleryrket må bli bedre.
«Vi bør også jobbe på et overordnet plan gjennom blant annet en dialog med utdanningsinstitusjonene for å sikre at det utdannes scenekunstnere med mangfoldsbakgrunn. Som eksempel er det få regissører med minoritetsbakgrunn her til lands. Det handler i stor grad om rekruttering og tidlig stimulering», skriver Hansen i en e-post til Klassekampen.
Hun etterlyser sterkere politiske virkemidler.
«Å jobbe mot et økt mangfold er en overordnet samfunnsoppgave som best kan gjøres i samspill mellom politikk, utdanningsinstitusjonene og den aktuelle bransjen», skriver Hansen.