- HumanJul vil tilby en inkluderende feiring - 19.12.2024
- – Føler et samfunnsbehov for å ta opp tabubelagte temaer - 17.12.2024
- Hanne Tveter og Alex Mercado slipper ut julesingel - 17.12.2024
Orieta, som er musiker, og Salinas, som er skuespiller, har i de siste to årene samarbeidet om et prosjekt som best kunne illustrere det nye Oslo og Norge. I august, under Mela-festivalen, gir duoen ut platen Vi har ni liv.
– Veronica hadde lenge idéen om å lage en ren barneplate. Så ble det slik at vi begynte å samarbeide fordi jeg bet på budskapet om barnemusikk med mer substans og et seriøst samfunnstema, sier Orieta til utrop.no.
Kunst som krysser grenser
Begge har mange års fartstid i underholdningsbransjen. Salinas har flere års teatererfaring her i Norge, og i hjemlandet Argentina, og til og med laget reklamefilm for 1881. Orieta har gitt ut tre plater gjennom sitt eget label, Desafinados, og samarbeidet med plateproduksjon for Big Bang. Førstnevnte turnerte også nylig med det samiske nasjonalteateret Beaivvas i en norsk- og samiskspråklig produksjon.
– Vi har ni liv handler også veldig mye om det samme, nemlig om kunst som krysser grenser, forklarer hun.
Salinas legger til at fortellingene, humoren og forestillingsverdenen man skaper for både små og store lyttere er en viktig del av platen.
– Vi må kunne le sammen av hverandre og hverandres forskjeller. Her i Norge har man veldig lenge fokusert på annerledeshet automatisk som et problem. Vi må kunne slappe av og nyte av hverandres ulike erfaringer. Hvis vi tenker mer i de banene så tror jeg dette vil skape holdninger som vil kunne utfordre hverdagsrasismen som er veldig karakteristisk for Norge.
Orieta, som også har jobbet som SFO-lærer, ser at mange barn og ungdommer trenger trygge identitetsrammer.
– Å kunne bidra til at de yngste ikke ser på sin egen identitet som en belastning, men heller som et naturlig pluss, har vært en viktig motivasjon for å lage platen.
Voksen “barneplate”
Selv om omslaget fra Vi har ni liv kan se ut som tatt ut av en av Thorbjørn Egners visebøker, er mangfoldstematikken høyst voksent. Begge understreker likevel at dette ikke bør sees på som en «alvorstale».
– Grunnen til at vi har brukt dyremetaforer i sangene om hver av bydelene er fordi dette gir stor kunstnerisk frihet. Å bruke ironi for å beskrive ulike samfunnsfenomener er et kjent virkemiddel. Og siden en viktig målgruppe er barn, så føler jeg at vi nettopp tar opp disse ulike «voksne problemstillingene» på barns premisser, ifølge Salinas
Orieta føler at platen vil forstås av både unge som gamle.
– Noe som er viktig med kunsten er å skape en felles følelse av tilhørighet. Barnemusikk med et budskap som de eldre også kan forstå er også en sjanger som er på vei oppover internasjonalt.
Samfunnsnyttig
Ligger det et politisk budskap bak platen?
– Jeg kan personlig si at det politiske for meg er viktig, siden jeg har opphav i en kultur hvor kunsten ofte har vært den eneste måten å protestere mot urett og uttrykke seg politisk på. For meg må kunsten ha en samfunnskritisk fokus der hvor det finnes kritikkverdige forhold. Platen i seg selv ikke er politisk betinget, selv om kunst for kunstens skyld er og blir meningsløs, hevder Salinas.
Orieta sier seg på sin side enig.
– Først og fremst ser jeg på dette som samfunnsnyttig. Annerledeshet, identitetsfølelse og kulturforskjeller vil bli mer og mer viktige diskusjonstemaer i årene som kommer. Så du kan si dette er vårt bidrag.
Herunder kan du se videoen til singelen Kattene på Grønland: