- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
I løpet av uken har TV-seriene «Hvite gutter» og «Basic bitch» fått kritikk av film- og TV- student Balqiis Omar Ali-Hanaf i VG for å være blendahvit.
I innlegget skriver blant annet Ali-Hanaf:
– Ofte blir det kvotert skuespillere med minoritetsbakgrunn som statister for å dysse ned debatten og slippe å ta et oppgjør med de virkelige problemene.
Videre mener han at ikke opplever bransjeutdanningen som inkludererende, og at det kan føre til en demotivasjon hos minoritetsstudenter som har sitt første møte med bransjen gjennom skolebenken.
Langvarig problemstilling
Enkelte av utfordringene i TV og film som påpekes i teksten til Ali-Hanaf er langvarige og systemiske. Utrop har skrevet flere saker om emnet.
Særlig gjelder dette underrepresentasjon og typecasting. Når de svarte mennene på Grønland i “Hvite gutter”-episoden forklarer at de ikke er farlige, handler det om reelle forestillinger som finnes i samfunnet. Rollen som “den farlige” er imidlertid ikke bare forbeholdt svarte nordmenn eller arabiske muslimer. Hvis man ser dette i større sammenheng: Westernfilmene har ofte feilportrettert urbefolkning og mexicanere. Irer, øst-europeere og italienere har ofte blitt typecastet i mafia-aktige roller.
Tilbake til det norske. Vi ser samtidig at det har skjedd positive endringer de siste årene. Serier som “SKAM” og “Norsk-ish” har med suksess vist det mangfoldige og urbane Oslo, og fra en reell og ikke typecastet sammenheng.
Serier må nå frem
Hovedrolleinnehaverne i «Hvite gutter» anerkjenner problemstillingen. Samtidig klargjør kommunikasjonsdirektør i Discovery, Hanne McBride, i et tilsvar i VG at mangfold handler om mer enn bare etnisk opprinnelse.
– Vi driver ikke med mangfold for mangfoldets skyld. Vi gjør det, fordi vi tror det er viktig å klare å speile samfunnet vi lever i for å nå alle seerne vi kan.
Hun påpeker blant annet at nysatsingen «Basic bitch» er et resultat av kampen for kjønnsmangfold, med ren jentecast, selv om rolleinnehaverne er “helnorske”. For de som er urbane og mangfoldige er kanskje ikke «Basic bitch», med sitt Tønsberg-fokus på Oslo, noe som kan være for målgruppen. For det er tross alt målgrupper det handler om. Å kunne nå frem og få gode seertall.
Innblikk i hele samfunnet
Her ligger det et viktig poeng, nemlig om representasjon og innblikk i ulike miljøer. “Norske Rednecks” viser oss innlandskulturen, og til og med en norsk-palestiner har greid å snike seg inn i casten. “Charter-ferie” viser oss den tradisjonelle middelklassen på Sydentur. “Norsk-ish”, “SKAM” og eldre produksjoner som “Taxi” viser oss andre like mye representative sider av salatblandingen som er det moderne Norge.
Her tenker jeg det kunne vært interessant å se serier som befinner seg utenfor ens egen målgruppe. Er man etnisk norsk; se på “Norsk-ish”, og tilsvarende om man bor i Groruddalen; se gjerne en episode av «Hvite gutter». I et samfunn som har som formål å skjønne hverandre bedre ville det vært fint at ulike miljøer lærer om hverandres interne kodekser.
Når det gjelder representasjonsmangelen kan man håpe at stadig flere flerkulturelle utdanner seg i bransjen, som skuespillere og produsenter. Er man mange nok så vil de bli for ulønnsomt for filmstudioene, kanalene og produksjonselsskapene å holde dørene stengt.