- Eventyrlige Leila - 08.09.2013
- – Niqabforbud strider med menneskerettighetene - 03.09.2013
- Assad kapret kremjobben - 31.08.2013
– Det skjer en dreining fra papir til digitalt, sier Geir Engen, fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening til utrop.no.
Han mener årsaken til dette er at papiravisens lesere bruker mer tid på digitale medier.
– Lesernes tid blir utvidet, men den kan ikke utvides i det uendelige. Når man bruker mer tid på digitale medier, betyr det og at man bruker mindre tid på papiravisen, forklarer Engen.
I dag er vi konstant pålogget.
I tillegg forventer vi i dag at alt skal skje så fort.
– Før i tiden brukte man gjerne et par minutter på å slå på pcen, mens i dag er vi konstant pålogget. Det at vi er pålogget hele tiden fører til nye utfordringer. Blant annet at vi forventer at alt skal skje så fort, påpeker han.
Må inkludere sosiale medier
En annen utfordring er at vi bruker mer tid på nye digitale kanaler som Facebook og Twitter. Disse konkurrerer med dagens nettaviser om brukernes oppmerksomhet. I tillegg klikker man seg stadig oftere inn på en artikkel via det en venn har postet på Facebook-veggen sin eller twitret om, fremfor å oppsøke nettavisen selv. En digital avis kan lettere inkludere disse nye kanalene sosiale medier representerer, enn hva dagens nettaviser allerede gjør.
Engan mener det vil være lurt av mediene å bruke leserne mer og utnytte de sosiale mediene bedre. I TV-mediet begynte man tidlig å oppfordre seerne til å aktivt engasjere seg ved å ringe inn og si sin mening eller stemme på den de ønsker skal vinne.
Fagsjefen for digitale medier tror også at dagens nettaviser om ikke altfor lenge vil bli supplert med nye former for funksjonalitet som er mer digitale, da trenden med levende bilder har kommet for å bli.