- Norsk helt seilte med mannskap fra alle folkeslag - 26.07.2018
- Den tyrkiske Nobelprisvinneren besøkte Oslo - 07.06.2017
- En dråpe midnatt – en familiebiografi - 25.04.2017
Bandsminaret for ungdom mellom 14-18 år har søknadsfrist i juli. Her treffer man også unge band som deltar i Union Bluescup der fire band konkurrerer om en plass i finalen etter tre uttak landet rundt. I Oslo skjedde uttaket under Musikkfest.
I år kommer den europeiske “bluesens far”, John Mayall, til Notodden i Telemark, til en by som har trykket den amerikanske musikkformen til sitt bryst. De har allerede har lagt grunnsteinen for Europas Blueshus, et kulturhus som vil tilrettelegge mye for den yngre generasjonen musikkinteresserte – for utfordringen er å rekruttere ungdommen.
Notodden gjør en pionerinnsats for bluesen, en musikkstil som oppstod blant de svarte slavene, men kan spores til Vest-Afrika. I fjor fikk den lille dalen med 12 000 innbyggere det første Blues Trail-skiltet utenfor USA. Med dette fikk også byen en spesiell forpliktelse til å spre kunnskap og interesse for bluesen.
John Mayall gjorde stor suksess på 60-tallet med John Mayall & The Bluesbreakers, et band som i perioder hadde navn som Eric Clapton i bandet.
Bluesmusikken egner seg godt til å bryte grenser, blande med etniske instrumenter og musikken treffer på tvers av kulturer. Knut Reiersrud fra Oslo er kjent for å hente inn musikere fra andre kulturer og selv bidra på prosjekter med afrikanske, persiske eller afghanske artister. I Norge kjenner vi til samarbeidsprosjekter der persiske toner og bluesen smelter sammen.
I mars kom en av verdens beste gitarister, 35-årige Joe Bonamassa, som allerede sto på scenen 12 år gammel, ut med et bluesalbum der middelalderinstrumentet nøkkelharpe kommer til heder og verdighet. Tidligere har han både hatt den tyrkiske fløyten ney og den greske bouzoukien med på innspillinger.
Bluesens fornyelse er det imidlertid de yngste som må ta ansvar for.