- Stor interesse for tilskuddsordninger på kulturfeltet - 05.11.2024
- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
Forholdene for økt økonomisk samarbeid og handel mellom begge land har aldri vært bedre. Polen er et av få EU-land som vokser til tross for finankrisen som rammer unionslandene, mens utsiktene for Norge ser fortsatt lyse ut.
Slik kunne polske bedriftsledere på tur i Norge konkludere under dagens presentasjonsmøte på Norsk-polsk handelskammers lokaler på Uranienborg. Særlig i IKT-markedet har Polen i de siste ti årene seilet opp som en viktig aktør, takker være globaliseringen og flyttingen av produksjonen til lavkostland i Asia og Øst-Europa.
– Vi har en sektor som er veldig ambisiøs. Og så er det mange unge høyt utdannede polakker utenlands som ofte er til hjelp, sa Kamil Mazuruk fra Good One Group.
– Ut og finn nordmennene
Hjemme i Polen er Good One et allsidig firma som jobber med alt fra IT til PR.
– Vi hjelper polske firmaer å promotere seg i utlandet, og hjelper de utenlandske når de skal gjøre det samme i Polen. I vår kundeportefølje kan man blant annet finne det tyrkiske turistkontoret i Warszawa.
Hva ønsker dere å få til i Norge?
– Først av alt, gå ut og finne eventuelle norske partnere. Vi er åpne for alle aktuelle aktører for prosjektet, og ikke minst utveksling av strategiske løsninger, sier han til utrop.no.
– Kall med Greg
Grzegorz Korycinski leder ideowski.pl, et langt mindre nettbasert selskap. Han ser både mulighetene og hindringene.
– Norsk lovpraksis på næringslivssektoren gjør at mulige samarbeidsprosjekter, og herunder etablinger vil ta tid, og ikke vil kunne gjøres under i en fei.
Som flesteparten av polske IKT-firmaer er man ganske internasjonaliserte. Grzegorz foretrekker blant annet selv å bruke en anglisert form av fornavnet sitt. Og la til at landegrenser ikke bør være noe hinder.
– Har man gode idéer, så kan man nå frem til alle aktuelle målgrupper. Til tross for at vi er små i størrelse og omsetning, så har vi allerede et par internasjonale kunder.
“Handler” kun med utlandet
For Karol Przybyszewski og hans QBurst handler det så å si 100 prosent om det internasjonale.
– Våre oppdragsgivere er nesten bare utenlandske. Noen avdelinger har ikke engang polske kunder, påpekte han.
Hovedkvarteret ligger i Białystok, en by som i de seneste årene har blitt stadig mer attraktiv. Som en av Polens østligste byer, nær Hviterussland og Ukraina i Schengens og EUs yttergrense, er dette et yndet destinasjon for arbeidsinnvandrere.
– For oss handler ikke denne internasjonalisering kun om business, men også om livskvalitet. Vi lærer av andre, og andre lærer om Polen, sa Przybyszewski, som også håpet å møte likesinnede i Norge i løpet av denne turen.