Festivalstart med en foss av verdensmusikk

 
Foto: Claudio Castello
Åpningskonserter pleier sjeldent å skuffe. Og heller ikke gårskveldens oppstart av Oslo World Music Festival var noe unntak fra regelen.

Etter takketalen fra festivalsjef Alexandra Archetti Stølen og den nybakte kulturministeren Torhild Widveys offisielle åpning var det duket for et fyrverkeri fra ulike land og kulturer på på Oslo Konserthus. Hele verden fosset frem på scenen.

OK World oppstod som et resultat av jazzmusikeren og komponist Bugge Wesseltoft og Oslo World Music Festival ønsket å opprette et globalt musikkensemble i 2011. Ensemblet består av musikere med ulik bakgrunn og opprinnelse. Artister fra India, Libanon, Spania, Norge og Mosambik er med i prosjektet. Tanke bak er at musikk er et sterkt virkemiddel, et språk alle forstår og en kunstform de fleste har et forhold til.

Afro-spansk-arabisk-groove
Wesseltoft og OK World har i løpet av disse to årene vært i steder som Beirut, Mumbai og Maputo. Både for å lære, hente inspirasjon og komme opp med noe nytt. Resultatet som ble vist frem i går var ihvertfall oppløftende og lovende. Spirituelle arabiske sanger, afrotrommerytmer og tradisjonell spansk flamencogitar gikk om hverandre, nesten i en slags symbiose. Overgangene hadde et preg av club, funk og jazz, noe jeg tenker var et siste touch fra Wesseltofts side.

Jeg opplevde hele seansen som svært flytende og groovy, men samtidig også oppmerksomhets- og sansekrevende. Her var det viktig å følge med og sette seg inn i både musikk, effekter og scenografi. Som en kaskade av verdensmusikk, en rennende foss som ikke venter på noen. Satt man så mye som noen sekunder og tuklet med mobilen eller gjorde noe annet, så ville man gå glipp av et eller annet viktig moment i fremføringen.

Hvis jeg i det hele tatt lot min begeistring styre seg der og da på tribunen. så var det fordi det var veldig mye på gang. Veldig mye noter, inntrykk og impulser som måtte fordøyes. Men også veldig mye godt. OK World leverer ikke bare musikk til fest, men også til ettertanke og introspeksjon. Og det setter jeg stor pris på.

Alt i alt, er dette en lovende start på et prestisjeprosjekt. Som et tapas-måltid med musikk fra forskjellige verdensdeler er det bare å forsyne seg. Så er det for både festivalens, Wesseltofts og OK Worlds sin del å håpe at flere får opp øynene.

Ensemblet:
Bugge Wesseltoft (Norge)- komponist og piano.
Shri Sriram (India/UK)- bass, fløyte og tabla.
Vivek Rajagopalan (India)- mrindigam.
Khaled Yassine (Libanon)- perkusjon.
Amade Cossa (Mosambik)- trommer.
Josemi Carmona (Spania)- flamenco gitar.
George Nehme (Libanon)- vokal.