- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
Hvert år siden 1979 har sigøynergitaristen Django Reinhardt blitt feiret med en egen festival i Norge, en tradisjon som etterhvert er kopiert i over 50 land. Den norske Django-festivalen er den eldste av disse, og ble startet av Jon Larsen fra Hot Club de Norvège.
– Jeg tror folk blir grepet av musikken hans, fordi den fungerer på så mange plan. Ved første møte blir man kanskje slått av den sorgmuntre tonen og de enkle rytmene, men samtidig byr Django på så mye mer enn bare det lettfattelige, har Jon Larsen sagt om festivalen.
Holdt koken
Store navn innen stringswing-musikken har stått på scenen under Djangofestivalen i årenes løp. Og det gjelder ikke bare en lang rekke internasjonale navn, men også norske utøvere som har fått sans for sjangeren.
– At vi har greid å holde koken uten statlig støtte og med en mest mulig norsk produksjonsoppsetting er noe vi i Cosmopolite er stolte av, sier kunstnerisk leder Miloud Guiderk til utrop.no.
Til åpningskonserten fredag 24. står både norske, franske og tyske musikere klare til å underholde. Wintherstein Trio og Dorado Schmitt vil få følge av blant annet Carsten Boe Trio og Joel Larsen, kjente skikkelser i det norske stringjazz-miljøet.
Sistnevnte var ifølge Guiderk ildsjelen, som etter å ha sett Reinhardt live, ble inspirert til å skape festivalen og bandet Hot Club de Norvege.
– Larsen er den som holdt festivalen levende fra starten i 1979 frem til vi i Cosmopolite overtok i 1992. Festivalen har alltid gått på samme dato, som er Django Reinhardts fødselsdag, men da fra sted til sted i Norge. Hot Club er og blir flaggskippet vårt, og har spilt i alle årene.
Hot Club de France som inspirasjon
Nordmenn fikk for første gang oppleve stringjazz-legenden og hans Hot Club de France for 80 år siden, i 1934.
– Konserten gikk dengang på Gamle Logen. Reinhardt vendte aldri tilbake til Norge, men hans fiolinist, Stephane Grappier, spilte på festivalen i 1994.
Guiderk kaller Reinhardt en ”musikalsk geni i samtid og for fremtiden”. Likevel anser hans budskapet bak musikken som viktigst.
– Stringjazzen er opprinnelig sigøynermusikk, men også en kosmopolittisk sjanger som har reist fra øst til vest. Reinhardt bodde store deler av livet sitt i Frankrike og Belgia, og turnerte nesten hele verden rundt. Han brakte jo også stringsjangeren til USA og inspirerte jazzscene ”over there” på tvers av hudfargebarrierene.
Spennende klezmerjazz
En av nyhetene i år er gruppen Django Lassi, som blander stringjazz med klezmer og balkan.
– Vi har dem for første gang i år, og synes de kan bli et svært spennende bekjentskap for våre faste og nye publikummere.
Er det noe spesielt som man ønsker å oppnå i årets Djangofestival, nå som man blir godt voksne på 35?
– I år er det viktig å fremme de nye, unge og oppkommende artistene. Av den grunn har vi et par spennende festivalnykomlingen på plass. For at Djangofestivalen skal leve videre så er det nødvendig å ha med unge og dyktige musikere som kan bli flaggskip for fremtiden.
Om Reinhardt
Jean-Baptiste ”Django” Reinhardt ble født 23. januar 1910 i Liberchies, Belgia, og døde 16. mai 1953 i Fontainebleau, Frankrike. Han blir betraktet som en av verdens beste og mest innflytelsesrike gitarister, og er kjent for virtuos sigøynerjazz. Han var en av jazzens første gitarsolister.
Han spilte banjo på sin første utgivelse i 1928. Etter å ha blitt alvorlig brannskadet i en ulykke samme år, byttet han til gitar, med en unik stil som omfattet de tre gjenværende brukbare fingre på venstre hånd. Fra 1934 var han fast medlem av Quintette du Hot Club de France. Han turnerte over store deler av verden, og spilte sin eneste konsert i Norge i 1939.
Om festivalen og Cosmopolite
Cosmopolite har vært vertskap for Djangofestivalen helt siden 1992. Festivalen utgjør en sentral del av det brede tilbudet som viser hvor viktig Cosmopolite er som møteplass mellom mennesker og kulturer.