- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Konserten med Dina El Wedidi (bildet) og Mazaher blir et møte mellom ungt og tradisjonelt i egyptisk kvinnesang. I en tid da konservative krefter setter kvinners scenekunst under press, kan musikk spille en viktig rolle for å mobilisere massene til protest.
Festivalsjef Alexandra Archetti Stølen anser Music Freedom Day som relevant i forhold til det som skjer i mange land.
– Vi ser på dagen som en viktig markering for ytringsfriheten spesielt blant musikere som knebles i sine hjemland. Det er viktig å vise solidaritet og gi plass til artister som Dina El Wedidi. Hun er en representant for egyptiske kvinner som merker den økende graden av brudd på menneskerettigheter i sitt hjemland, sier Archetti Stølen til utrop.no.
Synliggjøringens tid
I 2013 har et flere titalls musikere drept, fengslet og kidnappet. Er musikeres ytringsfrihet mer kneblet nå enn før, eller har situasjonen bedret seg?
– Jeg kan ikke uttalen meg om det er verre nå enn før. Vi lever i en tid der det skjer raske og store endringer i mange deler av verden, endringer vi kan følge lettere med på enn før på grunn av nettet, der aksjonsgrupper, menneskerettighets organisasjoner og aktivister som syngliggjør brudd på menneskerettigheter ved hjelp av organisasjoner som Freemuse og Amnesty International.
Festivalsjefen anser musikk som samlende på tvers av ulike skillelinjer og konflikter.
– Musikk har en sterk kraft som har overlevd kriger i århundrer, og kan også gi håp og virke samlende spesielt i land der basale menneskerettigheter brytes. På en annen side kan ikke musikk alene stoppe en krig, felle en diktator eller skape fred. Likevel er kunstnere sentrale i formidlingen av politiske standpunkt i fredelige former, musikk mobiliererer og menneskemasser har stor kraft.