- Jeg blir aldri etnisk norsk - 17.02.2022
- En farlig tid - 17.11.2016
- Et annerledes Soweto - 17.08.2016
Med prosjektet sitt, Hiphop-101, gir hiphoper og ungdomsleder Jonathan Castro, ungdom i Groruddalen en mulighet til å lære å bli studiomusikere.
Det hele startet i 2011. Castro hadde målsetning om å aktivisere ungdom i Groruddalen. Han ønsket at barn og unge skulle få muligheten til å drive med musikk og få den veiledningen han følte at han manglet da han selv begynte med musikk som ungdom.
15 år gamle Rohat Ciftci er en av dem som har tatt i bruk tilbudet. Han skriver egne tekster og lager egne beats.
Det er ungdommer der ute som havner i trøbbel i ung alder og som kunne ha gjort det bedre hvis de fikk sjansen til å utvikle sine talenter.
– Hiphop 101 er som en liten familie som har vokst med tiden. Vi hjelper hverandre og har det gøy sammen, sier han.
Tidsfordriv
Han forteller om en tid da han befant seg på feil side av loven og brukte musikken til å søke vekk fra et negativt miljø.
– Jeg stjal og sloss, blant annet. Så kom hasjen, og da stoppet det for meg. Det var da jeg traff Jonathan, han kom akkurat i tide, forteller han.
Han ser på tilbudet som en utvei fra et liv som kunne endt i fengsel. Flere av han tidligere venner vanker fremdeles i kriminelle miljøer.
– Det er ungdommer der ute som havner i trøbbel i ung alder og som kunne ha gjort det bedre hvis de fikk sjansen til å utvikle sine talenter, sier han.
Han begynte å bruke musikken som uttrykksform allerede som 11-åring.
– Musikken viste meg en ny vei. Jeg reflekterer over det som skjer på Haugenstua når jeg skriver tekstene mine, sier Ciftci.
Han synes at det er positivt at ungdommene har et sted i sentrum og i sitt nærområde som de kan benytte seg av. Likevel er det noen som blir værende i et miljø som er preget av stjeling, slåssing og rusmisbruk.
Bedre tilbud nå
Johnathan Castro forteller at nettopp historier som den Ciftci forteller gjør prosjektet så viktig.
– Da jeg var ung, var det mange ungdomsklubber som ble nedlagt, spesielt i Groruddalen, og ungdomsarbeidet ble nedprioritert, forteller Castro.
Castro hadde lenge følt at bydelen trengte et bedre tilbud for ungdom som ønsker å drive med musikk da han startet prosjektet. Det fantes prosjekter med ungdom allerede, men han savnet noe som gikk over lengre tid. Han tok kontakt med Rommen scene for å starte musikkprosjekt der.
– Rommen scene ble interessert i studio-arbeid, så jeg var musikkstudio-instruktør og delte mine erfaringer og kunnskap som artist med ungdommene, sier Castro.
Det utviklet seg til prosjektet Hip-Hop-101, som nå er i sitt fjerde år.